Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Trollhättan
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Trollhättan
2024-05-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Trollhättan" (publicerad 2024-08-19) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Trollhättan,
Essunga,
Vänersborg,
Lilla Edet,
Grästorp eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Trollhättan,
Uddevalla,
Ale,
Stenungsund,
Kungälv eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Utredningar, samordning och teamarbete
I din roll som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning. Du arbetar med den första delen i sjukpenningprocessen där du tar emot inkommande ansökningar från personer som sökt sjukpenning och genomför den första bedömningen om rätten till ersättning. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare eller sjukvården för att slutföra ärendet. Vidare hanterar du dagligen ett stort antal ärenden som utförs enligt en given process och med stöd av vägledande dokument.
Som försäkringsutredare ansvarar du för att tillämpa lagstiftningen korrekt för att säkerställa att de beslut som fattas gällande sjukpenning blir rättssäkra. Därtill hanterar du dagligen sekretessbelagda uppgifter och dokumenterar löpande det händelseförlopp som sker i dina ärenden. När en person inte får den sjukpenning som den ansökt om ansvarar du för att förklara det beslut som fattas på ett strukturerat och tydligt sätt.
Du blir en del av ett team som tillsammans arbetar i en dynamisk miljö med ett varierat arbetstempo. Tillsammans har ni ett gemensamt ansvarar för att skapa effektiva och välfungerande arbetssätt. Ni för löpande dialog om teamets förutsättningar och resultat utifrån verksamhetens mål och uppdrag. Du planerar självständigt din arbetsdag för att kunna säkerställa att ditt arbete blir slutfört i tid. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner med bland annat specialister och försäkringsmedicinsk rådgivare.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar begripligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av att arbeta mot mål och resultat
• har erfarenhet av att arbeta kundnära med att leverera god och effektiv service
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2024-05-07Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort är Trollhättan.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
KontaktChef: Maria Sörkvist, telefonnummer 010 - 119 55 96 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Chitaar, telefonnummer 010 - 113 10 42 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Marcus Dufwa, telefonnummer 010 -111 76 56, Saco-S: Helena Henningsson Viberg, telefonnummer 010 - 111 21 91, Seko: Eliza Grundström, telefonnummer 010 - 115 34 02.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 22 maj 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 8664147
Observera att sista ansökningsdag har passerat.