Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Dalarna

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Falun, Borlänge, Ovanåker, Norberg, Sandviken eller i hela Sverige

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Vårt område SF Dalarna finns på tre orter, Falun, Mora, Borlänge som arbetar inom sjukförsäkring och samordning. Vi söker nu medarbetare till kontoret i Falun, Mora och Borlänge.

Utredningar, samordning och teamarbete
Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning. Du fattar självständigt beslut om rätten till sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Du ska även förklara sjukförsäkringen och beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning. En annan del av arbetet är marknadsföring av våra självbetjäningstjänster.

I rollen som försäkringsutredare har du kontakt med personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården, främst via telefon och brev. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordning av rehabiliteringsinsatser för att skapa förutsättningar för återgång i arbete. Du ansvarar då för att leda och delta i mötena tillsammans med den sjukskrivne och andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och läkare. Periodvis håller arbetet ett högt tempo, vilket innebär att du behöver trivas med att hantera många arbetsuppgifter samtidigt och ha förmåga att prioritera.

Som försäkringsutredare ingår du i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som:

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2022-11-03

Övrig information
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontakt
Chef: Anna-Carin Kihlbom, 010-119 94 30 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sussane Asqari, 010-116 25 98 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Sara Engström 010-119 92 85. Saco-S: Carin Eriksson, 010-111 82 61 Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 13 november 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
7137159

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: