Försäkringsutredare för utredning av sjukpenninggrundande inkoms
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Malmö
2021-08-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringsutredare för utredning av sjukpenninggrundande inkoms" (publicerad 2021-09-30) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Malmö,
Burlöv,
Lomma,
Staffanstorp,
Vellinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Malmö,
Lund,
Trelleborg,
Landskrona,
Eslöv eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare ansvarar du för att självständigt dokumentera, utreda, beräkna och fatta beslut i ärenden som rör sjukpenninggrundande inkomst. Vid behov har du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och andra myndigheter via telefon eller brev. I kontakten med den enskilde ansvarar du för att ge korrekt och lättförståelig information om utredningen och ditt beslut. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. I ditt uppdrag ingår även att varje månad genomföra ett stort antal utbetalningar vilka kräver manuell uträkning och registrering. Du gör dagligen ett stort antal kortare utredningar och ditt arbete följs upp kontinuerligt utifrån fastställda produktionsmål.
Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenninggrundande inkomst blir rättssäkra och att rätt information lämnas. I ditt arbete hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på korrekt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Som försäkringsutredare kommer du ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Inom teamet stödjer ni varandra i arbetet och utvecklas tillsammans genom att dela med er av kunskap och erfarenheter.
Som nyanställd får du en omfattande introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som specialister inom området.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är handlingskraftig.
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har vana av arbete med beräkningar
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg
• Har erfarenhet av att prestera väl i en resultat- och målstyrd verksamhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2021-08-09Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare/ heltid/ med tillträde i december/ januari eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontaktuppgifter för detta jobbChef: Linda Morén 010-111 61 99 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling 010-119 56 20 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Elin Olsson 010-117 73 60, Saco-S: Helena Henningsson-Viberg 010-111 21 91 och Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast 22 augusti 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-08-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 5891180
Observera att sista ansökningsdag har passerat.