Försäkringshandläggare inom sjukpenninggrundande inkomst i Väste
Försäkringskassan / Kontorsjobb / Västerås
2018-05-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom sjukpenninggrundande inkomst i Väste" (publicerad 2018-10-08) ⬅️
Visa alla kontorsjobb i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Enköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Köping eller i
hela Sverige Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Försäkringshandläggare inom sjukpenninggrundande inkomst i Västerås
Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor har i uppdrag att driva utvecklingen av Försäkringskassans gemensamma kvalitet, hålla ihop myndighetens gemensamma försäkringsfrågor och skapa förutsättningar för organisatoriskt lärande. Avdelningen har sju olika verksamhetsområden: försäkringstillhörighet, kontroll, omprövning, servicekontor, sjukpenninggrundande inkomst, strategiskt försäkringsstöd och återbetalning. Avdelningen har cirka 1 640 medarbetare och finns på ett flertal orter i landet.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra medborgare så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger våra medborgare förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje medborgare har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med medborgare i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning sjukpenninggrundande inkomst. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med sjukpenninggrundande inkomst (SGI) möter du medborgare som har gemensamt att de har en varierande eller oförutsägbar inkomst. Medborgarna befinner sig i olika skeden i livet, alltifrån långtidssjuka till nyblivna föräldrar. SGI avgör ersättningsnivån på dagersättningar, exempelvis sjukpenning och föräldrapenning. Du arbetar utifrån flertalet regelverk och inhämtar information om inkomstförhållanden och beräknar SGI utifrån medborgarens specifika situation, exempelvis är medborgarna egna företagare, studerande eller arbetar i ett annat land.
Du fattar beslut i ärenden från en fortlöpande kund kö, vilket gör att du måste kunna balansera kvalitet med kvantitet. I ditt arbete samarbetar du med bland annat Arbetsförmedlingen, Skatteverket, revisorer och arbetsgivare.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har god datorvana
Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet från en kundintensiv verksamhet där du levererat i högt tempo i kombination med hög kvalitet
• Har erfarenhet av handläggning och har fattat beslut som påverkar individer
• Har erfarenhet att tolka och besluta utifrån ett regelverk.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2018-05-09Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde 17 september eller 24 september 2018. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Vi kommunicerar via mail det är därför viktigt att du som söker löpande läser din e-post.
Om du har frågor, kontakta
HR Specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Caroline Söderberg, tel 010-118 80 12. Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Charlotta Östlund, tel 010- 111 29 82. Fackförbund ST: Maria Varo Jonsson, tel 010-116 10 87. Saco-S: Susanna Cassberg, tel 010-119 52 93. Seko:
fseko@forsakringskassan.seSå ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 27 maj 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-05-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
103 51 Stockholm
10351 Stockholm
Kontorsadress103 51 Stockholm
Jobbnummer 4134387
Observera att sista ansökningsdag har passerat.