Försäkringshandläggare inom sjukpenninggrundande inkomst i Väste

Försäkringskassan / Kontorsjobb / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla kontorsjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Köping eller i hela Sverige

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor har i uppdrag att driva utvecklingen av Försäkringskassans gemensamma kvalitet, hålla ihop myndighetens gemensamma försäkringsfrågor och skapa förutsättningar för organisatoriskt lärande. Avdelningen har sju olika verksamhetsområden: försäkringstillhörighet, kontroll, omprövning, servicekontor, sjukpenninggrundande inkomst, strategiskt försäkringsstöd och återbetalning. Avdelningen har cirka 1 640 medarbetare och finns på ett flertal orter i landet.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra medborgare så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger våra medborgare förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje medborgare har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med medborgare i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning sjukpenninggrundande inkomst. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med sjukpenninggrundande inkomst (SGI) möter du medborgare som har gemensamt att de har en varierande eller oförutsägbar inkomst. Medborgarna befinner sig i olika skeden i livet, alltifrån långtidssjuka till nyblivna föräldrar. SGI avgör ersättningsnivån på dagersättningar, exempelvis sjukpenning och föräldrapenning. Du arbetar utifrån flertalet regelverk och inhämtar information om inkomstförhållanden och beräknar SGI utifrån medborgarens specifika situation, exempelvis är medborgarna egna företagare, studerande eller arbetar i ett annat land.

Du fattar beslut i ärenden från en fortlöpande kund kö, vilket gör att du måste kunna balansera kvalitet med kvantitet. I ditt arbete samarbetar du med bland annat Arbetsförmedlingen, Skatteverket, revisorer och arbetsgivare.

Vi söker dig som:

• Har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• Är serviceorienterad
• Har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• Är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• Har god kommunikativ förmåga
• Har god datorvana.

Det är meriterande om du:

• Har erfarenhet från en kundintensiv verksamhet där du levererat i högt tempo i kombination med hög kvalitet
• Har erfarenhet av handläggning och har fattat beslut som påverkar individer
• Har erfarenhet att tolka och besluta utifrån ett regelverk
• Är flexibel och kan anpassa ditt arbetssätt utifrån ändrade direktiv/prioriteringar i arbetet
• Har god förmåga att planera och prioritera i ditt dagliga arbete
• Har kunskaper och intresse för arbete med ständiga förbättringar.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2018-10-08

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde under vecka 4. 2019. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Intervjuer planeras att genomföras under veckorna 44 och 45. Vi kommunicerar via mail det är därför viktigt att du som söker löpande läser din e-post.

Om du har frågor, kontakta
HR Specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Adelina Popescu, tel 010- 112 46 73. Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Anna Holm fram till 9 november 2018, tel 010-115 30 63 och Sara Fridlund, 010-112 47 08. Fackförbund ST: Maria Varo Jonsson, tel 010-116 10 87. Saco-S: Susanna Cassberg, tel 010-119 52 93. Seko: fseko@forsakringskassan.se

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 18 oktober 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. När du söker tjänsten kommer du även att besvara en del urvalsfrågor.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
LM Ericssons väg 28
10351 Hägersten

Kontorsadress
LM Ericssons väg 28

Jobbnummer
4390328

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: