Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Göteborg
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg,
Kungälv,
Kungsbacka,
Tjörn,
Stenungsund eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Hos oss är kunden alltid i fokus och nu söker vi dig som motiveras av att arbeta i ett högt tempo i en målstyrd produktionsverksamhet. Vi prioriterar god arbetsmiljö och hög trivsel för alla medarbetare.
Här blir du en del av ett lärande team där du självständigt fattar rättssäkra beslut.
Handläggning, kundkontakt och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete.
Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i kundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god kommunikativ förmåga
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• har erfarenhet av resultat- och målstyrd verksamhet
• har erfarenhet av att ha fattat självständiga beslut i arbetet som påverkar andra individer
• har vana av att jobba med digitala verktyg och självbetjäningstjänster.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2023-03-27Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde 4 september 2023. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
KontaktChef: Marielle Bengtsson Ahlin, tel 010-119 52 08 (för frågor om tjänsten). HR-specialister: Elin Magnusson, tel 010-113 44 98 och Denise Marica, tel 010-113 45 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Daniel Olsson, tel 010-118 40 07 Saco-S: Daria Memetovic, tel 010-118 40 78 Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 9 april. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Ersättning Individuell lönesättning.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-04-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 7588129
Observera att sista ansökningsdag har passerat.