Flera handläggare till arkiv och registratur
Sveriges Domstolar, Svea hovrätt / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Svea hovrätt i Stockholm Svea hovrätt är landets största överrätt med ca 300 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. De dömande avdelningarna består av sex allmänna avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, och två specialavdelningar, en för immaterialrättsliga mål och hyresmål samt en för miljö- och fastighetsmål samt plan- och byggrättsliga mål (Mark- och miljööverdomstolen). Hovrätten är belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.
Svea hovrätts administrativa enheten består av fem sektioner. En av dessa är arkiv och registratur som består av 12 medarbetare. Varje år kommer det in ca 12 000 mål till hovrätten.
Publiceringsdatum2014-02-21ArbetsuppgifterDin arbetslivserfarenhet påverkar var tyngdpunkten i arbetsuppgifterna kommer att ligga. Arbetsuppgifterna består i huvudsak i att:
• Klassa och registrera nya mål.
• Ta emot och besvara externa och interna förfrågningar samt tillhandahålla hovrättens allmänna handlingar i avslutade mål och avslutade administrativa ärenden.
• Gallring i (s.k. plockgallring) och av akter i enlighet med de för hovrätten gällande föreskrifterna.
• Ordna, sortera och vårda arkivhandlingar.
• Expediering av akter som överklagats till Högsta domstolen, vidta åtgärder i vårt målhanteringssystem enligt gällande lagstiftning samt göra i ordning akten.
• I övrigt utföra övriga arbetsuppgifter som förekommer på arkivet och registraturen.
KvalifikationerVi söker dig som har gymnasiekompetens eller motsvarande. God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket är en förutsättning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av diarieföring och dokument- och ärendehanteringssystem och/eller erfarenhet av arkivarbete. Erfarenhet från domstolsarbete och kunskap om arkiv- och offentlighetslagstiftningen är meriterande.
Vi lägger stor vikt vid att du har ett gott omdöme, en utpräglad känsla för service samt är ansvarstagande och noggrann. Vidare har du fallenhet för att se helheten och arbetar bra både självständigt och i grupp. För att trivas hos oss och med arbetsuppgifterna bör du vara effektiv och ordningssam, även under tillfällen med hög arbetsbelastning.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper vid tillsättning av tjänsten.
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas.
ErsättningMånadslön Individuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-03-11
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ange följande referens när du ansöker: A378675
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktHelena Enström, Personalchef 08-561 671 45
Åsa Karlbom, Personalhandläggare 08-561 671 47
Facklig kontaktLars Thun (ST), IT-handläggare 070-255 49 99
lars.thun@dom.seFöretagSveriges Domstolar, Svea hovrätt
AdressSveriges Domstolar, Svea hovrätt
Box 2290
10317 Stockholm
Jobbnummer 1787740
Observera att sista ansökningsdag har passerat.