Familjerättssekreterare/familjehemssekreterare

Nykvarns Kommun / Administratörsjobb / Nykvarn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Nykvarn, Södertälje, Gnesta, Ekerö, Salem eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nykvarns Kommun i Nykvarn, Upplands Väsby, Täby eller i hela Sverige

Nykvarns kommun är en liten och dynamisk kommun med goda kommunikationer både mot Eskilstuna/Strängnäs och Stockholm samt närhet till naturen. Antalet invånare ökar och därmed också kravet på kommunal service. All kommunal verksamhet är samlad i en enda förvaltning med kommunstyrelsen som anställningsmyndighet. Totalt antal anställda uppgår till ca 700 personer.

Enheten för barn och familj består av handläggare för utredning och insatser enligt SoL, LSS, LVU och FB

Nykvarns kommun erbjuder friskvård med 1 timme i veckan och friskvårdspeng och satsar på personalvård och utbildning.

Som familjerättssekreterare ansvarar du för att genomföra utredningar och upplysningar på begäran av domstol i frågor om vårdnad, boende och umgänge. Du arbetar också med samarbetssamtal, att upprätta avtal, faderskapsutredningar, adoptionsärenden samt planering och uppföljning av beslutat umgänge med umgängesstöd.
Samarbetssamtalen är ett erbjudande och en möjlighet för föräldrar att under din sakkunniga ledning träffa överenskommelser när det gäller vårdnad, boende och umgänge för sina barn. Samarbetssamtalen sker på tingsrättens remiss men också på föräldrarnas egna initiativ.

I tjänsten ingår även att rekrytera, utreda och följa upp familjehem, jourhem och kontaktfamiljer. En viktig uppgift är att matcha barnets behov av insatser med rätt familj. I uppdraget ingår att löpande stödja och handleda familjehemmen och kontaktfamiljerna under placeringstiden. Behov av att ge utbildning till familjehemmen kan bli aktuellt och kan då vid enstaka tillfällen innebära kvällstid.

Enheten består av barnhandläggare för SoL, LSS och LVU.
Tillsammans med engagerade kollegor har vi ett gott arbetsklimat med högt i tak och en varm och trevlig stämning. Vi har även en trivsam arbetsmiljö med arbetsrum samt trevliga och ljusa lokaler.


Vi ser att du är utbildad socionom eller alternativt utbildning som vi bedömer vara likvärdig där juridik och socialrätt ingår. Du har helst god erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, främst med familjerättsliga frågor. Några av de egenskaper som tjänsten kräver är att du har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vi ser att du kan ta eget ansvar och arbeta självständigt och strukturerat inom givna tidsramar.
Vid sidan av kraven på kompetens och erfarenhet är det viktigt att du är en positiv person med en egen drivkraft och god förmåga att samarbeta. Du är trygg och nyfiken på andra människor och duktig på att bygga relationer och skapa nätverk.

B-körkort är önskvärt.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare.

Publiceringsdatum
2018-02-28

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-21
Ange följande referens när du ansöker: 01:2018:22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Gunilla Ramstedt 08-55501060

Företag
Nykvarns kommun

Adress
Nykvarns kommun
Centrumvägen 26
15580 Nykvarn

Kontorsadress
Centrumvägen 26

Jobbnummer
3993086

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nykvarns Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nykvarns Kommun: