Familjehemssekreterare till Östra Göteborg

Göteborgs stad., SDF Östra Göteborg / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad., SDF Östra Göteborg i Göteborg

I stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg arbetar cirka 1800 medarbetare tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Stadsdelen Östra Göteborg omfattar områdena Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala, Kviberg och Utby och här bor drygt 50 000 invånare. Stadsdelen har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsdelens struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt.

Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Östra Göteborg ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?



Publiceringsdatum
2018-07-20

Arbetsuppgifter
Familjehemsenhet 1 hör till sektor Individ- och familjeomsorg samt funktionshinder i Östra Göteborg. Här arbetar vi med traditionell familjehemsvård, familjehemsvård mot ensamkommande samt kontaktfamilj- och kontaktpersonsverksamhet. Vi arbetar för att barn som är i behov av placering ska få tillgång till kompetenta, lyhörda och trygga familjehem i egen regi. Vill du vara med och driva utvecklingen av vårt arbete?

Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt stötta familjehemmen i deras uppdrag. Målet är att våra familjehem ska vara i egen regi och att de ska få ett kvalificerat stöd på olika nivåer utifrån vad barnet och familjen behöver. Vi värdesätter teamarbetet mellan barnsekreterare och familjehemssekreterare och har därför varje termin gemensam metod, aktrensningsdagar och trivseldagar. Våra kontor är placerade på samma våningsplan, vilket även det underlättar det dagliga samarbetet. Vi vill ta tillvara på den kapacitet och styrka som finns bland alla barn- och familjehemssekreterare och tror på att vi tillsammans kan åstadkomma mer!

Vi har under en period arbetat med att utveckla tydliga strukturer då barn akut behöver placeras i jourhem, med syfte att skapa trygghet i samarbetet och för barnen. Detta har lett till att vi nu skapar ett team som ansvarar för våra jourhem. Teamet har ett nära samarbete med utredande socialsekreterare i det initiala eller akuta skedet. Jourteamet hanterar färre ärenden än övriga familjehemssekreterare, för att möjliggöra snabb hjälp och ett nära stöd till jourhemmen. Den utannonserade tillsvidareanställningen kommer ingå i jourteamet, som då består av tre personer.

Fortlöpande dokumentation ingår i tjänsten. Våra familjehem finns främst i Västra Götaland men även runtom i hela Sverige. Därför förekommer resor i vårt arbete. Det kan även förekomma arbete på kvällstid.

Vi erbjuder dig kontinuerlig handledning och med Göteborgs Stad som arbetsgivare erbjuds du en rad utbildningar, både för dig som familjehemssekreterare och för våra familjehem. Vi har friskvårdsbidrag, friskvård på arbetstid, flextidsavtal och vi bjuder på kaffe/te och ekologisk frukt.


Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig. Vi ser gärna att du har en relevant vidareutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell samt BBIC.

För tillsvidareanställningen i jourteamet är det önskvärt att du har tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning, då det underlättar samverkan med utredande socialsekreterare.

Som familjehemssekreterare ingår det i ditt dagliga arbete att träffa familjer som är i behov av stöd. Det är därför viktigt att du har ett gott bemötande genom att lyssna på och skapa dig en förståelse för de människor du möter i din yrkesroll. Du trivs med att samarbeta, både tillsammans med kollegor inom enheten samt i din dialog med exempelvis brukare, uppdragstagare och andra myndigheter.

I din yrkesroll har du förmåga att vara lugn och stabil. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och du har lätt för att, vid behov, omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du kan analysera flera möjliga lösningar och har förmåga att väga samman dessa till en bedömning.

I arbetet ingår resor och B-körkort är därför ett krav. Då tjänsten innefattar kommunikation samt dokumentation, krävs att du kan formulera dig på svenska språket, i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.

Låter detta som en tjänst som skulle passa dig? Välkommen med din ansökan!

I den här rekryteringen kommer du som söker få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område. I urvalet kommer vi att utgå ifrån dessa svar som komplement till ditt CV, och alltså inte använda personligt brev som ansökningshandling.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

I Östra Göteborg arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du ett friskvårdsbidrag och även ett flertal rabatterade aktiviteter. Rökfri arbetstid tillämpas i hela förvaltningen.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Annonsen avser två tjänster, en tillsvidareanställning i jourteamet och ett föräldravikariat på ca 1 år i ordinarie arbetsgrupp. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-05
Ange följande referens när du ansöker: A802139
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Monia Sunesson 031-365 35 59
Karin Hedman 031-365 35 07

Företag
Göteborgs stad., SDF Östra Göteborg

Adress
Göteborgs stad., SDF Östra Göteborg
Box 47 107
40258 Göteborg

Kontorsadress
Förstamajgatan 2B

Jobbnummer
4258205

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad., SDF Östra Göteborg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad., SDF Östra Göteborg: