Erfaren verksamhetsutvecklare med kunskap från kontrollverksamhet

Utbetalningsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2025-07-17


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Utbetalningsmyndigheten i Stockholm

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang?

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat.

Ansvar och arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill ha ett varierande jobb och som har förmågan att hantera både strategiska och operativa frågor.

Du är en handlingskraftig, engagerad och lyhörd generalist som självständigt kan leda dig själv och andra i stora och små uppdrag från start till målgång.

Du kommer arbeta i ett team med andra verksamhetsutvecklare och samordnare på avdelningen Dataanalys och granskning. Vi är ett litet team som arbetar tätt tillsammans med en rad olika frågor för att bistå avdelningsledningen och verksamheten i arbetet med vårt grunduppdrag - att upptäcka, förebygga och förhindra felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.

Som verksamhetsutvecklare kommer du att utveckla avdelningen och dess verksamheters strukturer, arbetssätt, samverkan och kommunikation på olika nivåer, främst internt på avdelningen men även i samarbeten utanför myndigheten. Du stöttar också i den löpande styrningen av avdelningens verksamheter.

Du stöttar avdelningsledningen och dess verksamheter genom att driva mer komplexa uppdrag och projekt med varierande tidshorisont och omfattning. Du kommer också sammanställa olika typer av underlag som kräver god verksamhetskunskap exempelvis konsekvensbedömningar och remisser. Du kommer planera och genomföra workshops och samverkansmöten.

Majoriteten av arbetsuppgifterna kräver en hög grad av samverkan inom och utanför myndigheten.

Vi söker dig som har
• relevant akademisk utbildning.
• minst fyra års aktuell arbetslivserfarenhet av verksamhetsutveckling.
• minst två års arbetslivserfarenhet från kontroll- och/eller utredningsarbete.
• erfarenhet av att planera och genomföra workshops.
• erfarenhet av att sammanställa och bereda underlag exempelvis svara på remisser och genomföra utredningar.

Det är meriterande om du även har
• erfarenhet från offentlig verksamhet.
• kunskaper om felaktiga utbetalningar från välfärdssystemet, bedrägerier, ekonomisk brottslighet eller liknande.

Efterfrågade förmågor och färdigheter
För att lyckas och trivas i rollen behöver du vara självgående, initiativtagande och strukturerad. Du behöver ha en väl utvecklad problemlösande samt språklig analytisk förmåga. Du behöver även ha god relationsskapande- och samarbetsförmåga.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/26".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Utbetalningsmyndigheten (org.nr 202100-7071)

Arbetsplats
Utbetalningsmyndigheten

Jobbnummer
9430372

Prenumerera på jobb från Utbetalningsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Utbetalningsmyndigheten: