Enköpings Hyresbostäder söker Kund -och kommunikationschef

Enköpings Kommun / Marknadsföringsjobb / Enköping
2025-12-15


Visa alla marknadsföringsjobb i Enköping, Knivsta, Håbo, Strängnäs, Västerås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Enköpings Kommun i Enköping, Västerås, Stockholm eller i hela Sverige

Forma framtidens kundupplevelse i Enköping - Sveriges närmaste stad!

Enköpings Hyresbostäder (EHB) är ett kommunägt bostadsbolag med ett tydligt samhällsuppdrag: att skapa trygga, hållbara och attraktiva boendemiljöer. Med cirka 3 000 bostäder, 38 000 kvm lokaler och 45 engagerade medarbetare är vi en central aktör i en växande kommun.

Nu står vi inför en spännande utvecklingsfas. Vi har flyttat in i nya lokaler, bygger en modern organisation och tar nästa steg mot framtidens service och kommunikation. Som vår nya Kund- och kommunikationschef får du en strategiskt viktig roll i att forma EHB:s kundresa, kommunikation och varumärke - och blir en nyckelperson i bolagets fortsatta transformation.

Varför EHB?

Hos oss får du:

* En viktig och strategisk roll i ett bolag med tydligt samhällsuppdrag.
* Vara en drivande kraft i en organisation som moderniseras.
* Stora möjligheter att påverka arbetssätt, kultur och utvecklingsriktning.
* Engagerade kollegor, korta beslutsvägar och en arbetsplats där idéer får genomslag.
* En arbetsmiljö där relationer, samarbete och innovation står i centrum.

Det här är en roll för dig som vill göra skillnad på riktigt både för bolaget, hyresgästerna och Enköpings framtid.

Låter detta som nästa steg i din karriär? Välkommen att söka och bli en del av vår resa mot framtidens kundupplevelse och kommunikation!

Publiceringsdatum
2025-12-15

Arbetsuppgifter
Rollen skapa riktning, engagemang och kundnytta

Som Kund- och kommunikationschef leder du ett område som har stor betydelse för både verksamheten och våra hyresgäster. Du får ansvar för kundservice, uthyrning, bosocialt arbete, kundresan, kommunikation och marknadsföring.

Du arbetar både strategiskt och verksamhetsnära och har stort utrymme att utveckla arbetssätt, processer och team. Rollen omfattar personalansvar för kundvärdar, kommunikationsansvarig och bosociala samordnare totalt sju personer.

Du blir en självklar del av ledningsgruppen, där du bidrar med helhetsperspektiv, kundinsikter och kommunikativ kompetens till bolagets övergripande utveckling.

Ditt uppdrag

I rollen ansvarar du för att:

* Leda och utveckla kund- och kommunikationsområdet och driva vår långsiktiga kund- och kommunikationsstrategi.
* Säkerställa en professionell, tillgänglig och modern kundupplevelse.
* Utveckla våra serviceprocesser, arbetssätt och digitala gränssnitt.
* Ansvara för intern och extern kommunikation från webb och intranät till hyresgästdialog och varumärkesutveckling.
* Driva uthyrningsarbetet och säkerställa intäkter samt kvalitet i kundresan.
* Stärka EHB:s varumärke och marknadsföra våra bostäder och lokaler.
* Bygga engagemang och skapa riktning i teamet genom ett närvarande, tydligt och inkluderande ledarskap.

Här får du möjlighet att leda en förändringsresa där kundnytta, samhällsnytta och affärsmässighet går hand i hand.

Kvalifikationer
Vem vi söker

Du är en erfaren och trygg ledare som trivs i en roll där du får kombinera strategi med vardagsnära utvecklingsarbete. Du har erfarenhet av att leda kund-, kommunikations- eller serviceorganisationer och vet hur man bygger starka relationer, tydliga processer och engagerade team.

Vi tror att du har:

* Relevant utbildning inom kommunikation, marknadsföring, ekonomi, fastighetsområdet eller liknande.
* Dokumenterad erfarenhet av strategiskt och operativt arbete inom kundrelationer, service, kommunikation eller marknadsföring.
* Ledarerfarenhet från kundorienterad verksamhet, gärna från fastighets/bostads- eller servicebransch.
* God förståelse för digitala kanaler och moderna kommunikationsverktyg.
* Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av hyresjuridik, bostads- eller fastighetssektorn samt att leda utvecklings- och förändringsarbete kopplat till kundresa och serviceprocesser.

ÖVRIGT
Vi jobbar för att skapa det bästa boendet för våra hyresgäster och för att lyckas med det vet vi hur viktigt det är att våra medarbetare mår bra och har balans i sina arbetsliv. Vår arbetsmiljö är därför oerhört viktig för oss.

Våra medarbetare får bland annat möjlighet att kontinuerligt dela med sig av hur de mår och hur de uppfattar sin arbetssituation anonymt via undersökningar. Det ger oss förutsättningar att snabbt identifiera förändringar och genomföra insatser för att förbättra vår arbetsmiljö ytterligare.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C277171".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Enköpings kommun (org.nr 212000-0282)

Arbetsplats
Enköpings hyresbostäder

Kontakt
VD
Martin Gepertz
martin.gepertz@ehb.se

Jobbnummer
9644118

Prenumerera på jobb från Enköpings Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Enköpings Kommun: