Enhetschef till Överförmyndarförvaltningen, Arkiv och registratu

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stockholm överförmyndarförvaltning är en del av Stockholm stad och den största överförmyndarförvaltningen i landet med drygt 10 000 ärenden. Vi är en tillsynsmyndighet men också ett specialforum för svensk och internationell förmyndarskapsrätt med många komplexa ärenden. Kraven på oss är därför höga. Vår vision är en helt digital ärendehantering med användande av e-tjänster. Vi vill göra diariet mer tillgängligt och anpassat till förvaltningens verksamhet samt uppnå en effektivare och mer kvalitetssäkrad ärendehanteringsprocess.



Om Överförmyndarförvaltningen
Förvaltningen är en tillsynsmyndighet som handlägger ärenden om godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap.

Förvaltningen rekryterar även nya gode män och förvaltare.

Nu söker vi en entusiasmerande och prestigelös enhetschef till enheten för arkiv och registratur. Här får du som enhetschef stora möjligheter att påverka det förvaltningsövergripande arbetet. Du ska leda en verksamhet i förändring där ett digitalt handläggarstöd ska införas under hösten.

Publiceringsdatum
2022-07-21

Om tjänsten
Som enhetschef har du ansvar för personal, ekonomi och verksamhet till enheten Arkiv och registratur. Enheten ansvarar för arkiv, registrering, skanning inför digitalisering, nämndadministration och administrativ service.

I arbetsuppgifterna ingår:

- personalansvar inklusive ansvar för det systematiska arbetsmiljöarbetet, rehabilitering och rekrytering
- budgetansvar
- verksamhetsplanering samt uppföljning och löpande utveckling av verksamheten

I ledarskapet är du en förebild för medarbetare och en normsättare för förvaltningens värderingar genom att hantera krav och förväntningar från både ledning och medarbetare på ett professionellt sätt. Du främjar en god arbetsmiljö och skapar goda förutsättningar för medarbetarna att ta ansvar och att ha inflytande och delaktighet utifrån sin kompetens.

Du ingår i förvaltningsledningen där vi gemensamt arbetar för måluppfyllelse genom att driva och utveckla verksamheten. Du är delaktig, tillsammans med dina kollegor, i det fortsatta förändrings- och utvecklingsarbetet för förvaltningen som helhet. Du rapporterar till förvaltningschefen.

Kvalifikationer
För denna tjänst krävs att du har:

- högskoleutbildning, ex juridik, statsvetenskap som arkivarie eller motsvarande som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation
- erfarenhet av myndighetsutövning
- erfarenhet av förändringsledning och att driva utvecklingsarbete
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Meriterande för tjänsten:

- erfarenhet av arbetsuppgifter inom arkivering och registrering och har en förståelse hur arbetet genomförs
- erfarenhet från överförmyndarverksamhet
- erfarenhet som chef/projektledare eller samordnare är önskvärt då du ska arbetsleda en enhet som står inför verksamhetsförändringar och digitalisering

Personliga kompetenser
Vi lägger stor vikt vid personliga kompetenser. Vi söker en entusiasmerande, stabil och trygg ledare som ger medarbetare rätt förutsättningar att lyckas och som driver utvecklingen framåt. Du tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är lyhörd och tydlig i din kommunikation. För att trivas i denna roll krävs också att du är utvecklingsinriktad eftersom förvaltningen är under fortsatt uppbyggnad och utveckling.

På överförmyndarförvaltningen stöttar vi varandra och tar gemensamma beslut i ledningsgruppen, vilket också kräver en god samarbetsförmåga och ett prestigelöst och positivt förhållningssätt.
Du drivs av att skapa goda relationer och utbyta erfarenheter för att tillsammans med andra förvaltningar och myndigheter runt huvudmannen hitta bra lösningar.

Vi erbjuder dig
Vi är en liten förvaltning och som enhetschef har du stora möjligheter att påverka det förvaltningsövergripande utvecklingsarbetet tillsammans med kompetenta kollegor. Du gör en viktig insats och bidrar till samhällsnyttan genom att ha huvudmännen i fokus. Vi strävar efter ett tillitsbaserat ledarskap och är måna om en god arbetsmiljö. Vi sitter i trevliga lokaler mitt i Vällingby centrum men flyttar 1 januari 2024 till Kungsholmen.

Övrig information
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-07-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/4801".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Överförmyndarförvaltningen, Förvaltningsledning och stab

Kontakt
Elin Eriksson, rekryteringsspecialist
08-50811726

Jobbnummer
6835436

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: