Enhetschef till Hjälpmedelscentrum Östra Skåne

Kristianstads kommun / Sjukvårdschefsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Hjälpmedelscentrum Östra Skåne (HÖS) sköter hjälpmedelsförsörjningen för kommunerna Bromölla, Hässleholm, Kristianstad, Osby, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Hörby, Tomelilla, Ystad, Östra Göinge. Dessa kommuner har gått samman i en gemensam nämnd som organiseras under omsorgsförvaltningen. I HÖS uppdrag ingår bland annat konsultation, logistik, teknisk service och recirkulation av hjälpmedel och att stödja en samordning mellan de 11 kommunerna.

HÖS har nu funnits i 20 år och är en växande verksamhet i ständig utveckling. Ett nytt verksamhetssystem håller just nu på att implementeras med planerad start mars 2023, ett nytt kvalitetssystem har implementerats under 2021, ett nytt regelverk för medicintekniska produkter påverkar arbetssättet med hjälpmedel och så vidare.
Vårt arbete och vår värdegrund baseras på ett professionellt bemötande med god service och ständiga förbättringar. Våra ledstjärnor är respekt, kommunikation och yrkesskicklighet.

Verksamheten är indelad i olika enheter: administration, hjälpmedelskonsulenter, verkstad specialanpassning, lager, rekonditionering, transport, hemtransport och uteservice. HÖS leds av hjälpmedelschef, därutöver finns två enhetschefer.

Vi söker nu en enhetschef för grupperna rekonditionering, transport, hemtransport och uteservice.

Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Centrala HR-, Ekonomi, IT- och bemanningsfunktionen utgör ett stöd till dig som chef i det dagliga arbetet. I befattningen ingår budget-, verksamhets-, personal-, och arbetsmiljöansvar. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens ledarpolicy på www.kristianstad.se.

Publiceringsdatum
2022-09-16

Arbetsuppgifter
Enhetschef med ansvar för verksamhet, personal, kvalitet, ekonomi och arbetsmiljö. Enheten består av 16 medarbetare med huvudsakligen teknisk inriktning.
Uteservice består av servicetekniker som arbetar med löpande underhåll och reparationer av hjälpmedel ute hos kommunernas användare.
Hemtransport transporterar och installerar/demonterar hjälpmedel hemma hos kommunernas användare. De arbetar i par och kör med lätta lastbilar.
Rekonditioneringen består av tekniker som har fokus på att recirkulera de hjälpmedel som kommunerna returnerar in när de inte används längre. Detta arbete består av att säkerställa funktion, säkerhet samt att hjälpmedlen blir rena för att åter skickas ut till annan användare i någon av kommunerna. Rekonditioneringsteknikerna är även den grupp som vid behov stöttar upp i de andra grupperna.
Transport består av en fordonsförare som kör tung lastbil för leverans och hämtning av hjälpmedel i kommunernas olika förråd.

Som enhetschef leder, utvecklar och följer du upp arbetet inom din enhet och kommer att arbeta såväl operativt som strategiskt med att planera flöden och processer. Du arbetar för ett ökat samarbete mellan grupperna och HÖS andra enheter så att logistik, service och transporter bedrivs på bästa möjliga sätt och resurserna utnyttjas optimalt.
Enhetschefen ska driva och utveckla verksamheten i samverkan med övrig verksamhet samt ingå i HÖS ledningsgrupp som leds av hjälpmedelschefen. I uppdraget ingår att vara ställföreträdare för hjälpmedelschef och delta på nämndsmöten.
Som enhetschef behöver du ha förmågan att stimulera, engagera och motivera dina medarbetare till förnyelse och utveckling genom att vara ett gott föredöme. Du har lätt för att skapa relationer, lyssnar och ger stöd samt uppmuntrar till delaktighet.
Du kommer även med chefskollegorna dela på ett antal andra arbetsområden inom verksamheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning mot ansvarsområdet alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du ledarskapsutbildning är det meriterande. Du har chefserfarenhet med god ledarförmåga och erfarenhet av budgetansvar, analys och uppföljning i syfte att styra och leda. Vidare har du erfarenhet av personalarbete samt bra kunskaper med omfattande erfarenhet i att leda arbetsmiljöarbete samt erfarenhet av att driva verksamhets- och kvalitetsutveckling.

Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete med planering av service, logistik och transport samt av hjälpmedelsverksamhet. Vana från politiskt styrd verksamhet är också meriterande.
Arbetet kräver kommunikation och dokumentation och vi förutsätter att du har god kommunikationsförmåga och behärskar svenska i tal och skrift. Du är en van datoranvändare och hanterar utan svårighet Officepaketet. Det är en fördel om du har vana av att arbeta i olika verksamhetssystem. B-körkort är ett krav.

Som person har du förmåga att samarbeta och ta ansvar för verksamheten ur ett helhetsperspektiv. Du har organisatorisk förmåga och kan se förhållandet mellan helheten och delarna samt skapa förutsättningar för verksamhetsutveckling. Rollen kräver att du har ledarförmåga. Vidare är du prestigelös, resultatinriktad och har en god förmåga att prioritera, planera och fatta beslut. Du utvecklar genom samarbete, motivation och tydliga beslut och kan skapa förutsättningar för arbetsglädje. Ett ledarskap präglat av lyhördhet och mod.

ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Placering: Kristianstad, Kabelvägen 17, Ängamöllans industriområde, i direkt närhet till buss.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristianstads kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS-2022-211".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kristianstad kommun, Hjälpmedelscentrum

Kontakt
Hjälpmedelschef
Kristina Björnlund
044-13 42 48

Jobbnummer
6986233

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: