Enhetschef till enheten för öppet stöd, Enskede-Årsta-Vantörs Sdf

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
2025-12-19


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.

Vill du vara med och forma framtidens socialtjänst? Vi söker dig som vill leda nära, tänka nytt och våga prova - och som samtidigt skapar trygghet och riktning.

Som enhetschef för enheten för öppet stöd får du en central roll i omställningen till den nya socialtjänstlagen och arbetet med tidiga insatser och samverkan, där du gör verklig skillnad för invånare i alla åldrar.

Välkommen till oss

Nu söker vi en enhetschef till enheten öppet stöd inom området första linjen. Enheten men även området är under uppbyggnad och vi söker dig som vill vara med på en utvecklingsresa!
Just nu pågår ett större förändringsarbete som syftar till att tillgängliggöra och utveckla socialtjänstens olika verksamheter i enlighet med den nya socialtjänstlagen, vilken trädde i kraft 1 juli 2025. Som en av fyra stadsdelar deltar Enskede-Årsta-Vantör i en pilot där nya arbetssätt ska testas. Enheten för öppet stöd blir tillsammans med bl.a. medborgarkontoret en naturlig plattform för att utveckla det öppna stödet. Exempel på uppdrag inom den nya enheten vi nu formerar är: anhörigstöd, flexibelt socialt stöd till alla målgrupper från 0-100, rådgivning, samtalsstöd, lotsning till annat stöd inom myndighetsutövande socialtjänst eller samarbetspartners. Omställningsarbetet inom staden och i förvaltningen kommer att pågå under de närmaste åren.

Din roll

Som enhetschef ansvarar du för att driva, utveckla och följa upp din enhets sociala arbete för att säkerställa kvalitet, effektivitet och måluppfyllelse i enlighet med verksamhetsområdets och avdelningens mål. Du leder ett tiotal medarbetare med olika kompetenser, däribland anhörigstödjare, familjebehandlare, socialsekreterare och rådgivare . Du kommer att ha din arbetsplats i Rågsved och initialt vara samlokaliserad med medborgarkontoret. Andra verksamheter/eller medarbetare på området eller i förvaltningen kan också komma att ha verksamhet i lokalerna.

Du ingår i ledningsgruppen för området första linjen och har ett nära samarbete med områdeschef, verksamhetsutvecklare och dina tre enhetschefskollegor. Du och dina enhetschefskollegor ansvarar gemensamt för att bidra till att områdets uppdrag löses; vi är ett team som hjälper och stöttar varandra och kan kliva in i varandras uppdrag. Rollen innebär även ett nära samarbete med de övriga myndighetsutövande verksamheterna i förvaltningen samt samverkan med andra aktörer såsom exempelvis regionen, arbetsmarknad, civilsamhället, öppna mötesplatser, polis etc. Du rapporterar till områdeschef.

Rollen innebär

• personal- budget- och verksamhetsansvar
• bedriva ett systematiskt arbetsmiljö- och kvalitetsarbete
• bidra till helhetsuppdraget för socialtjänsten genom att taktiskt och strategiskt arbeta över gränserna för att nå gemensamma mål med andra utanför ditt ansvarsområde
• bidra i verksamhetsområdets ledningsgrupp tillsammans med områdeschef, verksamhetsutvecklare och tre enhetschefskollegor
• samverkan internt och externt
• styra, planera och utveckla enhetens arbete utifrån uppföljning och analys av enhetens mål och resultat.

Din kompetens och erfarenhet

För den här tjänsten krävs det att du har

• socionomexamen
• dokumenterad aktuell och flerårig erfarenhet av att ha lett verksamhet, arbetsgrupper eller utvecklingsprojekt med goda resultat för målgruppen och arbetsmiljön
• goda kunskapar om socialtjänstens verksamheter, tidiga insatser och förebyggande arbete
• erfarenhet av samverkansarbete med exempelvis regionen, arbetsmarknad, civilsamhället, öppna mötesplatser, polis etc
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av att ha lett verksamhet eller arbetsgrupper inom vuxenområdet
• dokumenterad preventionskunskap, dvs kunskap om vad som är skyddande och främjande för barn och ungas utveckling, risk- och skyddsfaktorer och hur den tillämpas i verksamhet
• chefserfarenhet från socialtjänsten
• erfarenhet av verksamhetsuppföljning och kvalitetsarbete
• arbetsmiljöutbildning och/eller ledarskapsutbildning.

Dina personliga förmågor och färdigheter

Vi söker dig som är en trygg, självgående och stabil ledare med förmåga att leda i förändring. Du är flexibel och lösningsorienterad, kan navigera när mål och arbetssätt fortfarande formas och samtidigt skapa lugn, tydlighet och framdrift i organisationen. För att passa i rollen är det viktigt att du trivs med ett nära ledarskap som är coachande och entusiasmerande och att du är bra på att samordna team. Du har lätt att se till helheten och kan omsätta mål och uppdrag i handling. Du kommunicerar tydligt, bygger goda relationer och trivs i en roll med många samarbetsytor och mycket samverkan både internt och externt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.

Du kan läsa annonsen i sin helhet samt ansöka på Stockholms stads hemsida/ Lediga jobb.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/7298".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

Kontakt
Anna Klamfelt, Rekryteringskonsult
anna.klamfelt@stockholm.se
08-50811725

Jobbnummer
9657342

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: