Enhetschef för granskning till Avdelningen Dataanalys och granskning

Regeringskansliet / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndighetens som ska bl.a. förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Myndigheten kommer ha två kärnuppgifter:
• Genomföra systemövergripande dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
• Förvalta ett system med transaktionskonto för välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
Myndigheten kommer bemannas med cirka 100 medarbetare.
Utbetalningsmyndigheten är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi söker dig som vill göra skillnad och som vill bidra till ett bättre samhälle. Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se
Ansvar och arbetsuppgifter
Avdelningen dataanalys och granskning kommer att ansvara för Utbetalningsmyndighetens dataanalyser och inledande och fördjupade gransk¬ningar av urvalsträffar. Avdelningen ska också bidra till kunskapsutvecklingen kring felaktiga utbetalningar.
Verksamheten kommer att byggas upp successivt, vilket gör att indelningen av ansvar kan komma att ändras över tid. Ditt ansvarsområde under de första åren är att bygga upp och leda granskningsfunktionen. Granskningsfunktionen har till uppdrag att utreda de riskutbetalningar som identifierats i dataanalysen och skicka underrättelser om misstänkta fel till de beslutande myndigheter och arbetslöshetskassorna. Samverkan med dessa aktörer kommer därför vara en viktig del av uppdraget.
Som enhetschef i Utbetalningsmyndigheten arbetar du enligt myndighetens och avdelningens strategier, inriktningar och mål. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av utvecklingsförmåga. Du utgår från en helhetssyn på uppdraget, den statliga värdegrunden och det önskade ledarskapet.

Ditt engagemang i ledarskapet är mycket stort. Du har fokus på resultat och effekter av funktionens och avdelningens verksamhet både på kort och lång sikt. Med utgångspunkt i det systematiska arbetsmiljöarbetet säkerställer du hållbara förutsättningar för medarbetare.
Du har verksamhetsansvar, budgetansvar samt personalansvar. Som enhetschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp och bidrar där i det strategiska arbetet på avdelningen. Du rapporterar till avdelningschefen.
Vi söker dig som:
• Har relevant akademisk examen eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdig.
• Har mångårig erfarenhet att vara ledare eller chef för medarbetare/kollegor.
• Har flerårig erfarenhet av - kontroll-, brottsutredande, underrättelsearbete eller liknade uppgifter.
• Har flerårig erfarenhet av samarbeten med externa aktörer samt erfarenhet av att etablera samarbets- och samverkansformer.
• Har god kunskap och insikt om de krav som ställs i regelverk om sekretess, dataskydd och säkerhetsskydd.
• Har erfarenhet av att leda en verksamhet i förändring.
• Har erfarenhet av att driva utvecklingsarbete.
Det är meriterande om du:
• Har god kunskap om välfärdssystemen.
• Har kunskap om och erfarenhet av en analys- eller en datadriven verksamhets möjligheter och behov.
• Har erfarenhet av it-kravställning och it-utveckling.
• Har erfarenhet från arbete mot organiserad och/eller ekonomisk brottslighet
• Har erfarenhet av arbete mot bedrägerier inom bank- och finanssektorn.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Det är av stor vikt att du är en stabil, lugn och trygg person som är ansvarsfull med gott omdöme. Du har integritet samtidigt som du är prestigelös vilket innebär att du tar ansvar och står för dina beslut men omprövar dem när så behövs. Du har också en förmåga att skapa engagemang och har god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad personen, situationen och uppdraget kräver. Du har starkt engagemang i kompetensutvecklingsfrågor samt arbetsmiljöarbete.
De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av verksamheten, vilket kommer ställa stora krav på att du har god strategisk och analytisk förmåga att formulera en idé och vision för verksamheten som du och dina medarbetare omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat. Du har själv ett starkt driv och engagemang för verksamhetsutveckling.
Att du har god samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är också en god kommunikatör på både invid- och gruppnivå, vilket är viktigt i ledarskapet och när du representerar myndigheten i externa samarbeten. Du är dessutom duktig på att kommunicera med olika roller och funktioner.
I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket gör det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden och förstår och agerar utifrån att du som chef har en avgörande betydelse för hur arbetsplatskulturen utvecklas.

Publiceringsdatum
2023-02-16

Övrig information
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreteraren Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653 Roger Pettersson (Seko) telefon 08-7914286 och Erik Söderlund (ST) telefon 08-7905193.

Varaktighet, arbetstid, etc.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-01
E-post: fi.utbm@regeringskansliet.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jakobsgatan 26 (visa karta)
103 33  STOCKHOLM

Kontakt
Gabriella Bremberg
08-405 1345

Jobbnummer
7454145

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: