Ekonomikonsult i Stockholm

Statens Servicecenter / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2025-02-20


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Är du en stjärna på redovisning och vill arbeta i en viktig roll i statsförvaltningen? Vill du jobba som konsult med många spännande myndigheter och bidra till en effektiv statsförvaltning?

Statens servicecenters uppdrag är att öka effektiviteten och minska administrationskostnaderna i statsförvaltningen, bland annat i rollen som samarbetspartner och leverantör av ekonomitjänster. Vi levererar ekonomitjänster till omkring 80 olika myndigheter både genom outsourcing men också genom de eftertraktade konsulttjänster vi erbjuder.

Hos oss får du möjligheten att arbeta med omväxlande arbetsuppgifter och att kontinuerligt utvecklas i din roll. Även om du arbetar självständigt i dina uppdrag finns stöd nära till hands från kunniga och erfarna kollegor på avdelningen som gärna delar med sig av sina erfarenheter.

Vem är du?
Vi söker dig som brinner för ekonomi- och redovisningsarbete och kan förklara det för andra. Du har erfarenhet av eller lockas av tanken att jobba som konsult med många kontaktytor och varierande arbetsuppgifter. Att hitta effektiva arbetssätt och engagera sig i förbättringsarbete faller sig naturligt för dig.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som ekonomikonsult på Statens servicecenter kommer du få möjligheten att arbeta med varierande uppgifter inom de tjänster vi erbjuder våra kunder. Du kommer att ha kortare eller längre uppdrag på andra myndigheter som uthyrd konsult. Uppdragens karaktär är varierande och kommer ge dig möjlighet att utvecklas och bredda din kompetens. I dag har vi flera konsulter med uppdrag som bland annat ekonomichef, controller och redovisningsansvarig.

Du kommer också att arbeta med de kunder som köper komplett redovisningstjänst av oss. Du ansvarar för månads- och kvartalsavstämningar och upprättar de finansiella delarna till årsredovisningen för flera myndigheter. Ekonomikonsulten fungerar som kundernas bollplank i kvalificerade ekonomi- och controllerfrågor. Du ger stöd i redovisning, budgetering, uppföljning samt utvecklar ekonomistyrningen.

I rollen ingår även att vara med i interna projekt och arbetsgrupper vid behov samt att aktivt delta i förbättringsarbete.

Du kommer få möjlighet att arbeta med många olika myndigheter i frågor som rör kvalificerad redovisning, budgetering, ekonomistyrning och förbättringsarbete. Därmed är det viktigt att som person trivas med samarbeten i olika konstellationer samt att ha ett engagemang och vara driven med ett kreativt lösningsperspektiv.

Publiceringsdatum
2025-02-20

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom ekonomi och redovisning eller motsvarande utbildning/kompetens som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst tre års erfarenhet av redovisnings- och bokslutsarbete samt avstämningar som omfattar allt från löpande redovisning till årsavslut
• Erfarenhet av att både skriftligt och muntligt kommunicera ekonomifrågor med exempelvis verksamhetsansvarig och ledningsgrupp
• Erfarenhet av att ta emot, tolka och förstå verksamhetens behov inom ekonomiområdet

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Självständigt planera och genomföra ditt arbete
• Att arbeta bra med andra människor, både kunder och kollegor
• Att prova nya perspektiv och nya idéer
• Att förmedla information så att andra förstår
• Att anpassa sig till ändrade omständigheter
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift

Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete som konsult
• Erfarenhet av arbete som controller
• Erfarenhet av statlig redovisning
• Erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 ERP
• Mycket goda kunskaper i Excel

Övrig information
Anställningen är 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Placeringsort Stockholm.
Resor kan förekomma.
Som anställd kan du komma att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 12 mars, 2025.
Intervjuer kommer ske under v.12-13.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Det samma gäller för de utbildningar och kurser du har genomgått, uppge då utbildningsföretag/kurssamordnaren du gått hos. Om informationen inte är komplett kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Statens servicecenter

Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.

Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 500 medarbetare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Facklig kontaktperson SEKO
Håkan Alenius
026-65 65 82

Jobbnummer
9177079

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: