E-Handelsansvarig Till Ekonomienheten På Spsm
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten / Inköpar- och marknadsjobb / Härnösand
2025-10-24
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Härnösand,
Mark,
Kramfors,
Timrå,
Sundsvall eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten i Härnösand,
Örebro eller i
hela Sverige Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på
www.spsm.se/ledigajobbVerksamhetsområde Stöd och styrning arbetar med ett effektivt internt stöd och en god intern styrning och kontroll. Vi utvecklar vår verksamhet för ett hållbart samhälle. Rättsfrågor, processtöd, ekonomi, verksamhetsstyrning, personalfrågor, kompetensförsörjning, IT-frågor, internservice, upphandling och lokalförsörjning finns i verksamhetsområdet.
Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde Stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten finns huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare, liksom de verksamheter vi stödjer, finns spridda på olika orter sker en stor del av arbetet i digitala möten.
Ekonomienheten ansvarar för myndighetens inköpsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling, inköp och leverantörsavtal. Myndigheten har en central inköpsfunktion som hanterar samtliga inköp och upphandlingar. Där finns rollerna strategisk inköpare, taktisk inköpare, operativ inköpare samt avtalscontroller och avtalshandläggare. Rollerna har olika ansvar men arbetar som ett team för att tillsammans utföra det stödjande uppdraget mot verksamheten på bästa sätt.
Inköpsorganisationen befinner sig i ett genomgripande och långsiktigt utvecklingsarbete där vi inför kategoristyrning, vilket innebär att du blir en viktig del av den pågående förändringen. En central del i förändringsarbetet är att stärka myndighetens e-handel. Vi har inte alla strategier, arbetssätt, rutiner eller dokument på plats än. Du förväntas tillsammans med kollegor arbeta fram förslag till utveckling och bidra till etablering av dessa. Det här är en ny roll inom myndigheten och du får möjlighet att vara med och forma den.
Publiceringsdatum2025-10-24ArbetsuppgifterI rollen erbjuds du ett stimulerande och omväxlande arbete med många kontakter internt och externt. Du kommer att vara drivande i arbetet med att utveckla strukturer, processer och arbetssätt för myndighetens e-handel. Du jobbar nära den övriga inköps- och avtalsfunktionen, ekonomifunktionen, och nära den verksamhet som berörs av inköpen.
Arbetsuppgifterna innebär bl.a.
Medverka och bistå i upphandlingar och inköp i syfte att säkerställa e-handelsaspekten i avtal samt även följa upp detta i praktiken
Stödja myndighetens avtalsförvaltare och beställare i frågor om e-handel
Utveckla och uppdatera manualer och ge utbildning i systemstöd för e-handel
Vara delaktig i systemadministration inom e-handel samt stödja och kommunicera med myndighetens leverantörer i frågor om e-handel
Effektivisera den sammanhållna processen från beställning till betalning i nära samarbete med ekonomifunktionen
Utveckla relevanta nyckeltal och rapporter inom området samt följa upp och analysera resultaten
I rollen som förvaltningsansvarig för e-handelsverktyget tillsammans med ekonomifunktionen utveckla och kravställa gentemot systemleverantörer
Eftersom vår organisation är rikstäckande genomförs de möten du har i det här uppdraget till största delen på distans, men vissa resor kan förekomma.
Vi använder oss i dagsläget av Unit4 ERP som affärssystem och e-handelssystem. Vi har ett ärendehanteringssystem och använder Mercell Tendsign som upphandlingsverktyg.
KvalifikationerVi söker dig som har
Eftergymnasial utbildning relaterad till inköp, e-handel eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenhet av systemstöd för inköp och e-handel i en samordnande roll eller liknande
God förmåga att uttrycka dig i tal på svenska alternativt svenskt teckenspråk samt skrift på svenska
Det är meriterande om du har
Erfarenhet av att ha ansvarat för, etablerat eller drivit utveckling av e-handelslösningar
Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
Erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete
Kunskap om lagen om offentlig upphandling (LOU)
Erfarenhet av datadrivet förändrings- och utvecklingsarbete
Dina personliga egenskaperVi söker dig som tillsammans med dina kollegor vid myndigheten vill utveckla rutiner och metoder för effektiva beställnings- och fakturaflöden och som blir sporrad av höga målsättningar.
För att trivas i det här uppdraget behöver du tycka att det är intressant att delta aktivt i ett pågående förändringsarbete.
Du är drivande och har förmågan att självständigt initiera, genomföra och slutföra uppdrag
Du gillar nya arbetsuppgifter, är lösningsorienterad och ser förbättringspotential
Du är analytisk och strukturerad och trivs med att arbeta i en stödjande roll
Du ser helheten och förstår vikten av samverkan för att nå framgång i ett gemensamt utvecklingsarbete
Du är serviceinriktad och har ett positivt bemötande
Du kan lösa uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt och har förmågan att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Du har möjlighet att arbeta en viss del på distans i samråd med din chef.
Provanställning på 6 månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2025/892".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)
Arbetsplats Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten
Kontakt Enhetschef
Ylva Zetterlund
Ylva.zetterlund@spsm.se 010-473 6017 Jobbnummer 9574144