Doktorand inom projektet Urban turismutveckling i förnyelse

Institutionen för strategisk kommunikation / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Institutionen för strategisk kommunikation i Helsingborg

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och 7 400 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Samhällsvetenskapliga fakulteten är ett av Sveriges ledande kunskapscentra för forskning och utbildning inom samhällsvetenskap och beteendevetenskap och bedriver verksamhet i både Lund och Helsingborg.

Institutionen för strategisk kommunikation bedriver Sveriges största utbildnings- och forskningsverksamhet inom forskningsfältet strategisk kommunikation. Institutionen är dessutom en av de största enheterna inom området i Europa. Verksamheten är lokaliserad till Campus Helsingborg, som präglas av Lunds universitets genuinitet placerad i en ung och dynamisk miljö med tvärvetenskapligt tänkande. Kännetecknande för verksamheterna vid Campus Helsingborg är också en stark samverkan med näringsliv och offentlig verksamhet inom såväl utbildning som forskning.



Anställning som doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning strategisk kommunikation.

Huvuduppgiften a ¨r att a ¨gna sig åt egen forskarutbildning vilket innefattar såväl egen forskning som forskarutbildningskurser. Utöver forskarutbildning kan också medverkan i undervisning och annat institutionsarbete (max 20 %) ingå. Bestämmelser gällande anställning som doktorand finns i Högskoleförordningen (1998:80).

Doktoranden kommer att vara knuten till det flervetenskapliga forskningsprojektet Urban turismutveckling i förnyelse: hantera hållbarhet i tilltagande turismflöden som genomförs i samarbete mellan Institutionen för strategisk kommunikation och Institutionen för service management och tjänstevetenskap som bedrivs sedan 2018. I projektet ingår forskare med bakgrund i strategisk kommunikation, tjänstevetenskap, kulturgeografi, företagsekonomi och miljöstrategi. Syftet med projektet är att adressera utmaningar orsakade av tilltagande turismflöden och dess effekter på hållbarhet i urbana destinationer. Projektet omfattar social, ekonomisk, kulturell och ekologisk hållbarhet i en destination. Utgångspunkten är att från ett flervetenskapligt perspektiv utmana rådande föreställningar kring turism i städer, bl.a. genom att involvera av intressenter inom och utanför turistindustrin. Doktoranden är placerad vid Institutionen för strategisk kommunikation (ISK), Campus Helsingborg.

Då institutionen är tämligen ny erbjudes ännu ingen egen forskarutbildning. Doktoranden kommer därför att antas till forskarutbildningen i medie- och kommunikationsvetenskap. På hemsidan http://www.isk.lu.se/forskning/forskarutbildning finns mer information om forskarutbildningen.

Under 2019 kommer Lunds universitet att starta en forskarskola med fokus på samhällsutmaningar och Agenda 2030. Doktoranden ges möjlighet att delta i denna forskarskola tillsammans med ett 20-tal doktorander.

Behörighet

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har

avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 poäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Doktoranden ska förutom den allmänna behörigheten för forskarutbildning ha minst 30 högskolepoäng inom ett relevant samhällsvetenskapligt ämne på avancerad nivå som exempelvis strategisk kommunikation, service management, medie- och kommunikationsvetenskap, kulturgeografi, miljövetenskap eller motsvarande ämne. Doktoranden ska också ha genomfört självständiga arbeten om minst 15 högskolepoäng på avancerad nivå.

Den sökande ska ha sådana kunskaper i engelska att han/hon kan tillgodogöra sig forskningslitteratur, kurser på forskarnivå samt delta aktivt i institutionens seminarieverksamhet.

Doktoranden bör ha erfarenhet av tvärvetenskapliga utbildnings- och forskningsmiljöer.

Bedömningsgrund

Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå. Vid tillsättning skall avseende främst fästas vid graden av förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Stor vikt läggs vid den sökandes masteruppsats (eller motsvarande examensarbete) samt den presenterade avhandlingsidén.

Till ansökan bifogas:

1) ett introduktionsbrev på engelska, omfattande max 1000 ord, som innehåller en kort presentation av dig som sökande och dina meriter samt en kort beskrivning av varför du är intresserad av att medverka i forskningsprojektet Urban turismutveckling i förnyelse samt forskarutbildningen i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning strategisk kommunikation vid Lunds universitet.

2) ett kortfattat utkast till forskningsplan (research proposal) på engelska, omfattande max 2500 ord inklusive referenser, innehållande en beskrivning av ett forskningsproblem och forskningsområde, möjliga forskningsfrågor och metod/er. Forskningsplanen måste förhålla sig till de övergripande temana i projektet men presentera en självständig idé från ett strategiskt kommunikationsperspektiv såsom exempelvis platsmarknadsföring (place branding), medialisering, digitala medier i relation till hållbara urbana destinationer.

3) CV med vidimerade kopior av examensbevis, akademiska betyg och andra relevanta intyg.

4) en kopia av examensarbete för masterexamen samt, i förekommande fall, den sökandes övriga vetenskapliga publikationer (exempelvis artiklar i vetenskapliga tidskrifter).

5) kontaktuppgifter till två referenspersoner.

6) övriga handlingar som du önskar åberopa som är relevanta för anställningen. I bedömningen kommer dessutom hänsyn tas till förmåga att arbeta självgående och strukturerat, men även förmåga att bidra till ett gott samarbete och en god forskningsmiljö på institutionen.

Publiceringsdatum
2018-12-20

Anställningsvillkor
Tidsbegränsad anställning fyra år enligt HF 5 kap 7§.

För en mer fullständig beskrivning vänligen läs annonstexten på Lunds Universitets egen site: https://lu.mynetworkglobal.com/se/what:job/jobID:244191/

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: 2019-09-01 Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-10
Ange följande referens när du ansöker: PA2018/4503
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Mats Heide, professor +46 42 35 66 14 Mats.Heide@isk.lu.se
Jörgen Eksell, Proj.ledare Urban turismutveckling +46 42 35 66 17 Jorgen.Eksell@isk.lu.se
Maria Månsson, Proj.ledare Urban turismutveckling +46 42 35 65 47 Maria.Mansson@isk.lu.se

Företag
Institutionen för Strategisk Kommunikation

Adress
Institutionen för Strategisk Kommunikation
Box 117
22100 Lund

Kontorsadress
Box 117

Jobbnummer
4523179

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Institutionen för strategisk kommunikation

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Institutionen för strategisk kommunikation: