Doktorand i trafiksäkerhet med fokus på trafiksimulering

Lunds universitet, LTH, Inst för teknik och samhälle / Högskolejobb / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla högskolejobb i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds universitet, LTH, Inst för teknik och samhälle i Lund, Helsingborg eller i hela Sverige

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.

Beskrivning av arbetsplatsen

Trafik och väg erbjuder en unik och öppen miljö för avancerad forskning inom trafiksäkerhet och beteende.

Forskargruppen består av sex seniora forskare (postdoktorer och lärare) samt tre doktorander. Gruppen har tillgång till ett trafiksimuleringslabb med en avancerad körsimulator. Gruppen har flera pågående projekt, både europeiska och nationella. Doktorandtjänsten vi nu utlyser är i anslutning till projektet SUperSAFE, finansierat av ERC.

Som doktorand kommer du få möjlighet att bidra till de pågående projekten som kan ha en direkt påverkan på trafiksäkerhetspolicies i Europa. Inom projektet kommer du att arbeta nära seniora forskare och få ovärderlig erfarenhet inom både självständig och samarbetande forskning. Den här anställningen innebär också möjligheter till tjänsteresor och samarbete inom Sverige och internationellt.

Ämnesbeskrivning

Projektet SUperSAFE är dedikerat till att utforska de djupgående konsekvenserna av digital och fysisk infrastruktur vid interaktionen mellan uppkopplade autonoma fordon och vanliga väganvändare. Projektets syfte är att bygga en realistisk simuleringsmiljö för att studera hur infrastrukturen påverkar interaktionen mellan olika väganvändare och att modellera det matematiskt för att förutse allvarliga händelser.

Publiceringsdatum
2024-10-21

Dina arbetsuppgifter
Huvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna kan det även ingå medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.

Arbetsuppgifterna innefattar huvudsakligen:

Innovativ beteendemodellering: Du kommer att bidra till att utveckla nya beteendemodeller som simulerar interaktioner mellan vanliga väganvändare och uppkopplade, autonoma fordon. Dessa modeller kommer att integreras i en framstående, mikroskopisk simuleringsmiljö.
Avancerad trafiksimulering: Vara aktiv i trafiksimulering, från naturalistisk datainsamling, till att skapa scenarier som korrekt kan reproducera verkliga omständigheter. Du kommer också att planera och genomföra experiment för att validera dessa simuleringar.
Avancerad olycksförutsägelseteknik: Din uppgift kommer också att vara att utveckla olycksförebyggande programmeringsmetoder genom att använda indikatorer från icke-olyckor. Detta innefattar att applicera extremvärdeteori och andra avancerade statistiska metoder för att förutse och förstå extrema händelser, vilket i slutänden ska bidra till säkrare vägmiljöer.
Behörighet

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har

avlagt examen på avancerad nivå eller
fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller
på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Kraven på särskild behörighet för Teknik och samhälle uppfyller den som har:

Minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå med relevans för ämnesområdet.
Övriga krav:
Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
Personliga egenskaper som självständighet och förmåga att strukturera ditt arbete.
Erfarenhet av programmering i Python och/eller Matlab.
Bedömningsgrunder

Urval till utbildning på forskarnivå sker efter bedömd förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningen av förmågan sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå. Följande beaktas:

Kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och utbildningsämnet.
Bedömd förmåga till självständigt arbete och förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem.
Förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation.
Övriga erfarenheter relevanta för utbildningen på forskarnivå, t ex yrkeserfarenhet.
Övriga meriter
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av trafiksimulering och/eller tillhörande mjukvara.
Vi ser det som meriterande om du har kunskap om avancerade statistiska metoder.
Vi ser det som meriterande om du har kunskap om indirekta trafiksäkerhetsmått.

Hänsyn kommer också att tas till god samarbetsförmåga, driv och självständighet samt hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms ha den förmåga som behövs för att klara forskarutbildningen.

Vi erbjuder

Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension.
Läs mer på universitets webbplats om att Jobba hos oss.

Övrig information
Endast den som är antagen till forskarutbildning får anställas som doktorand. Forskarutbildningen är fyra år vid heltidsstudier. Vid undervisning och annat institutionsarbete förlängs anställningen i motsvarande grad, dock längst till 5 år (dvs. max 20 %). Bestämmelser gällande anställning som doktorand finns i Högskoleförordningen (1993:100), 5 kap 1-7 §§.

Så här söker du

Du kan läsa annonsen i sin helhet och mer om hur du ansöker på vår webbplats.
LTH - Lunds Tekniska Högskola - är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare - varav många verkar inom världsledande profilområden - omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi - till nytta för världen.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PA2024/2591".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lunds Universitet (org.nr 202100-3211)

Arbetsplats
Lunds universitet, LTH, Inst för teknik och samhälle

Kontakt
Carmelo D'Agostino, universitetslektor
carmelo.dagostino@tft.lth.se

Jobbnummer
8968379

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lunds universitet, LTH, Inst för teknik och samhälle

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds universitet, LTH, Inst för teknik och samhälle: