Doktorand i stenbaserad infrastruktur material mekanik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad / Gruv- och metallurgijobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla gruv- och metallurgijobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad i Stockholm, Haninge eller i hela Sverige

KTHs skola för arkitektur och samhällsbyggnad söker en doktorand i stenbaserad infrastruktur material mekanik

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 14000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1700 forskarstuderande. KTH har nästan 4600 anställda.

Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad, ABE, är en av tio skolor på KTH. Våra forsknings- och utbildningsprogram överblickar samhällens framtid; hur städer, byggnader och infrastruktur kommer att konstrueras och byggas, hur institutioner och regelsystem bör utvecklas för att skapa en god livsmiljö samt goda utvecklingsmöjligheter för affärer.
Infrastrukturmaterial spelar inte bara en avgörande roll för effektiviteten hos den urbana rörligheten men har även en tydlig påverkan på miljö(o)vänligheten inom infrastruktursektorn. Kan vi utveckla nya material som kräver mycket mindre energi och orsakar mindre utsläpp men med helt förutsägbara och långsiktigt hållbara beteenden?
Det här är en av de viktiga frågor vi försöker svara på inom KTHs program Road2Science där vi nu söker en motiverad och multidisciplinärt begåvad doktorand till vårt team. Din arbetsuppgift blir att experimentellt och numeriskt undersöka mekaniskt beteende hos stenbaserade infrastrukturmaterial (såsom asfaltblandningar) vid stora deformationer.

Publiceringsdatum
2013-04-14

Arbetsuppgifter
Projektbeskrivning
Stenbaserade kompositmaterial, dvs asfalt, betong och obundna finkorniga material, är de vanligast förekommande materialen i belagda vägbanor. I alla dessa material upptar sten den största volymen och sten-till-sten kontakten tillhandahåller en viktig lastbärande mekanism i kompression och skjuvning. Med anledning av stora deformationer hos stenbaserade material, anses asfalt det mest generella materialet för denna studie eftersom dess temperatur/reologiska och spatiala komplexitet tillåter att inkorporera alla relevanta effekter i ett brett frekvensområde. Beräkningsstrukturen som används i detta projekt kommer primärt att appliceras för att undersöka asfaltens beteende vid stora deformationer. Stora deformationer hos asfaltblandningar vid kompression- och skjuvbelastningar är signifikant viktiga under materialets alla livsstadier som börjar med asfaltsproduktion och anläggning och fortsätter med dess funktionella beteende (t.ex. spårbildning) genom hela beläggningens serviceliv. Det finns signifikant experimentella och teoretiskta bevis för att sten-till-sten kontakten i stor omfattning kontrollerar prestationsförmågan hos asfaltsblandningar. De främsta materialdesignmetoderna gör anspråk på gradering (fördelning av stenstorlekarna i ett parti), form, textur såväl som mekaniska egenskaper hos stenarna. Dessa anspråk förlitar sig på empirisk bevisföring, och för närvarande finns det inga omfattande mekanikbaserade modeller som relaterar sten och bindemedelegenskapsparametrar till blandningsprestationer vid stora deformationer. Det aktuella projektet är avsett att fylla detta gap genom att teoretiskt, numeriskt och experimentellt undersöka det mekaniska beteendet hos asfaltblandningar vid förhöjda temperaturer och stora deformationer. Sten-till-sten kontakten är den primära överföringsmekanismen för laster. Den bästa fysiska insikten till problemet kan uppnås genom förståelse av det mekaniska beteendet hos materialen genom analys baserad på fundamentala mikromekaniska principer. I det aktuella projektet, sådan analys kommer att utföras med hjälp av diskret elementmetod (DEM). Speciella utmaningar att ta hänsyn till för krossad sten i asfalt kommer att tas och resultaten kommer att jämföras med cementbetong.

Kvalifikationer
Behörighet och bedömningskriterier
Den potentiella kandidaten måste ha en mastersexamen i maskinteknik, materialfysik, beräkningsmekanik eller en civilingenjörsexamen (med fokus på mekanik). Grundläggande kunskap i hållfasthetsteknik, beräkningsmodellering och material är nödvändigt och en specialisering i strukturmekanik, hållfasthetslära och/eller kompositmaterial är en tillgång. Tidigare erfarenhet med DEM modellering av finkorniga material och experimentell mekanik är ett plus, dock ej ett anspråk.
Kandidaten bör vara starkt motiverad av vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklade analytiska och problemlösningsförmågor såväl som intresse och nyfikenhet för olika typer av beräkningar och avancerade experimentella metoder.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Startdatum: Enligt överenskommelse

Ersättning
Lönesättning följer KTHs direktiv

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-05-06
Ansökan måste innehålla följande dokument:
Obligatoriskt försättsblad, se Klicka på denna länk för att göra din ansökan
1. CV (max 2 sidor) innehållande utbildning och relevant akademisk- och livserfarenhet
2. Personligt brev (max 1 sida)
3. Officiell sammanfattning av avskrifter och kopior av examensbevis
Ovan angivna dokument bifogas som word- eller pdf-filer.
Obs! För denna ansökan måste du fylla i ett obligatoriskt försättsblad som laddas ner från Klicka på denna länk för att göra din ansökan
Märk ansökan med referensnummer A-2013-0378 i ämnesraden.
Ange följande referens när du ansöker: A-2013-0378
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator.tsc@abe.kth.se

Kontakt
Denis Jelagin 08-790 86 98 denis.jelagin@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, SACO 08-790 70 58 lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1521461

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad: