Biståndshandläggare till vård- och omsorg

Avesta kommun, Biståndshandläggare / Administratörsjobb / Avesta
2024-05-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare till vård- och omsorg" (publicerad 2024-07-22) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, Biståndshandläggare i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?

Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.

Vi söker nu en biståndshandläggare riktad mod SoL. Tjänsten är placerad inom enheten för myndighetsutövning och administration inom omsorgsförvaltningen. Teamet består idag av sex biståndshandläggare SoL, tre handläggare LSS/socialpsykiatri, två administrativa handläggare, två controllers och en enhetschef. En stabil personalgrupp med mycket skratt och vi månar om varandra.

Är du vår nya kollega? Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2024-05-17

Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare har du en viktig roll inom omsorgsförvaltningen, där grunden för alla insatser läggs. Arbetet innebär att ha hand om myndighetsutövning i enlighet med fastslagna delegationer och riktlinjer inom området. En stor del av ditt arbete innebär att planera för individer som har behov av hjälp samt bedöma behov efter sjukhusvistelse.

Arbetet innebär ibland resor för planering samt egna hembesök inom de olika ärendena. Ingen dag är den andra lik och skrivbordstid varvas med att vara ute på planerade besök men också akuta besök vid behov.

Omprövningar och uppföljningar av redan fattade beslut är också en del av ditt arbete. Du får ta ansvar för bedömning, dokumentation och beslut utifrån det socialrättsliga området.

Du är ansvarig handläggare för dina ärenden och fattar beslut utifrån delegation men har bra stöd och råd som finns nära till hands av både chef och kollegor. Arbetet innebär samarbete både inom gruppen och med andra yrkesroller och samverkanspartners både externt och internt. Vi arbetar efter ett behovsinriktat arbetssätt IBIC (Individens Behov I Centrum). Vår enhet jobbar aktivt med att utveckla våra arbetssätt och samverkan utifrån vad som är bäst för personerna som vi möter.

Kvalifikationer
Du har en högskoleutbildning inom sociala omsorgsprogrammet eller socionomprogrammet eller annan utbildning arbetsgivaren finner likvärdig. Du har läst socialrätt. Det är meriterande om du kan eller har erfarenhet av handläggningsprocessen utifrån SOL och/eller LSS.

Arbetet kräver att du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan organisera och prioritera ditt arbete effektivt. Som person är du självgående och du driver dina processer vidare. Du har god samarbetsförmåga och kan relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt samt kan anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till andra. Vi lägger stor vikt vid att du kan samverka med olika aktörer och att du har ett naturligt sätt att skapa relationer. En viktig del av arbetet innebär dokumentation och du bör därför vara bra på att kommunicera i både tal och skrift på svenska.

Tillsammans med övriga medarbetare och chef har vi ständigt krav på att handläggningen ska gå skyndsamt men även att det ska bli rätt beslut, det är därför viktigt att kunna hålla tidsramar och samtidigt vara noggrann. Då arbetet innebär resor med kommunens bilar är körkort ett krav.

ÖVRIGT
Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C192991/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262)

Arbetsplats
Avesta kommun, Biståndshandläggare

Kontakt
Enhetschef
Jenny Enarsson
jenny.enarsson@avesta.se
0226-64 54 30

Jobbnummer
8688045

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, Biståndshandläggare

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, Biståndshandläggare: