Biståndshandläggare till biståndsenheten funktionsnedsättning

Västerås stad / Administratörsjobb / Västerås
2016-01-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare till biståndsenheten funktionsnedsättning" (publicerad 2017-01-27) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västerås stad i Västerås, Köping eller i hela Sverige

Vill arbeta med socialt arbete och arbeta för att personer med funktionsnedsättning kan leva och bo så självständigt som möjligt?

Nu söker vi på biståndsenheten två nya kollegor för två vikariat som vill göra skillnad i rollen som biståndshandläggare. Enhetens uppdrag består i att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL och LSS, med inriktning funktionsnedsättning av fysiska, psykiska och/eller intellektuella slag. Exempel på insatser kan exempel vara hemtjänst, personlig assistent och avlösarservice i hemmet. Enheten består av 30 medarbetare och här jobbar enhetschef, konsulenter, biståndshandläggare, administratör och koordinator i nära samarbete. Inom enheten finns även stödfamiljsamordnare och kontaktpersonsverksamhet samt boendesamordnare. Vi är en enhet som präglas av en hög känsla att hjälpa varandra och vårt övergripande mål är att ha en rättssäker handläggning med en hög grad av samstämmighet i våra beslut.

Biståndsenheten ingår i sociala nämndernas förvaltning. I Västerås stad är all myndighetsutövning samlad inom en och samma förvaltning och vi som arbetar här ser myndighetsutövning som ett sätt att göra skillnad. Läs gärna mer om förvaltningen här: www.vasteras.se/socialanämndernasforvaltning .

Publiceringsdatum
2016-01-26

Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare erbjuds du ett varierande arbete och denna tjänst är riktad mot arbete med vuxna med olika typer av funktionsnedsättningar. I tjänsten arbetar du med myndighetsutövning och arbetet utgår ifrån ett helhetsperspektiv där den enskildes behov står i centrum. I tjänsten kommer du bland annat att arbeta med att:
• kartlägga och utreda den enskildes behov, fatta beslut och följa upp insatser enligt LSS och SoL
• ansvara för att den enskilde under utredningsprocessen får information om vad som händer i processen, vilka insatser som finns och om det finns olika leverantörer att välja mellan
• ha kontakt med den enskilde, dess anhöriga och legala ställföreträdare

Förutom nära samarbete internt kommer du också ha samarbete med externa aktörer som exempelvis vårdgivare och myndigheter som den enskilde har kontakt med. Utöver intressanta arbetsuppgifter erbjuder vi dig ett arbete i en kreativ miljö som präglas av höga ambitioner, ett gott kamratskap och goda möjligheter till egen utveckling. Till ditt stöd i det dagliga operativa arbetet och i myndighetsutövandet finns två konsulenter/arbetsledare. Vi erbjuder också kompetensutveckling genom föreläsningar/handledning samt utbildningar som anordnas internt på enheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant. Det är meriterande om du har utbildning (dokumenterad kunskap) inom socialrätt (SoL, LSS). Vidare är det också meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom aktuellt verksamhetsområde samt kunskap om personer med funktionsnedsättning och/eller psykisk hälsa. Då det ingår i tjänsten att dokumentera i verksamhetssystemet Pulsen Combine ser vi att du som söker är van att använda datorn som arbetsverktyg samt har goda kunskaper i tal och skrift på svenska. Vi ser även kunskaper i verksamhetssystemet Pulsen Combine som meriterande.

Då det i tjänsten ingår att utreda och fatta beslut är det viktigt att du har förmågan att väga samman olika former av information och utifrån detta fatta omdömesgilla beslut. För tjänsten är det också viktigt att du som person trivs i en koordinerande roll och är duktig på att samarbeta och driva dina egna processer.

För denna tjänst är B-körkort ett krav och utdrag ur belastningsregistret kommer att bli aktuellt. Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Västerås stad har 10 000 medarbetare inom 100 olika yrken, alla med det gemensamma målet att bygga en stolt och välfungerande stad där framtidstro står i centrum. Tillsammans bidrar vi till välfärden och gör skillnad varje dag.

Vi vill ha en sammansättning av medarbetare som speglar mångfalden i vårt samhälle. Det tror vi är viktigt för en stolt och välfungerande stad. Funderar du på att flytta till Västerås? Besök gärna www.jiv.se , som ger dig information om staden och vilket stöd medflyttarakademin kan ge dig och din respektive vid en eventuell flytt.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. Västerås stad arbetar bland annat för att alla våra tillsvidareanställda medarbetare ska få möjligheten att önska tjänstgöringsgrad.

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100 % Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde snarast. Vikariat (6-8 mån). .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-16
Ange följande referens när du ansöker: A537365
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Enhetschef Marie-Louise Ohlander 021-39 21 49
HR-konsult Maria Thunberg 021-39 36 16
HR-assistent Anna Gustafsson 072-146 75 03

Facklig kontakt
Vision Irene Larsson 021-39 27 10
SSR Kristiina Koistila 021- 39 83 77

Företag
Västerås stad

Adress
Västerås stad
Västerås
72187 Västerås

Kontorsadress
Stadshusentrén, Fiskartorget 72187 Västerås

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2635213

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Västerås stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västerås stad: