Biståndshandläggare till beställarenheten för äldre på Södermalm
Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.
På Södermalm bor ca 21 000 personer som är 65 år eller äldre.
Av dessa har ca 3 500 personer någon form av biståndsbedömd insats, i första hand enligt socialtjänstlagen. Beställarenhetens uppdrag är att bevilja rätt stöd och insatser, på ett sådant sätt att den äldres tillvaro präglas av hög kvalitet, trygghet och självbestämmande.
Beställarenheten på avdelningen för äldreomsorg
Nu rekryterar vi tre nya biståndshandläggare för de olika teamen på enheten. Vi söker dig som brinner för målgruppen äldre och vill vara med att driva, vidareutveckla och kvalitetssäkra arbetet inom vår verksamhet.
Hos oss på beställarenheten arbetar idag 65 medarbetare, varav 44 biståndshandläggare. Enhetens ledning består av en områdeschef och tre enhetschefer samt två controllers. Biståndshandläggarna är uppdelade i fyra team som arbetar efter geografiskt indelade områden. Dessutom finns ett särskilt team av biståndshandläggare som hanterar ärenden där behoven är mera komplexa. På enheten finns också biståndshandläggare som har ansvar för personer boende på vård- och omsorgsboenden och som även har en samordnande roll för korttidsvård och dagverksamhet. Utöver det finns ett team som handlägger färdtjänst- och riksfärdtjänstärenden. Enheten har flera stödfunktioner som bland annat ansvarar för avgiftshantering, fakturering, och bokning av transporter.
Vi är en enhet som ständigt vill utvecklas och söker dig som vill göra detta tillsammans med oss! Hos oss får du möjlighet att utöver kärnuppdraget engagera dig i en utvecklingsgrupp och få spetskompetens inom vissa områden, såsom exempelvis våld i nära relationer, mat och måltider eller arbetsmiljö. Vi värnar om kontinuerlig kompetensutveckling och erbjuder därför vidareutbildning och handledning utifrån dina och verksamhetens behov. Hos oss får du möjlighet att arbeta nära erfarna kollegor och tillgängliga chefer.
Ditt uppdrag
Som biståndshandläggare hos oss blir du en viktig funktion för att Södermalms äldre invånare ska få rätt stöd. Ditt uppdrag är att utreda, besluta och följa upp behovet av insatser enligt socialtjänstlagen (SoL). Du gör hembesök, ansvarar för utskrivningar från sjukhus och har regelbunden kontakt med de äldre, deras närstående och andra aktörer. Dokumentation är en central del av arbetet. Du skriver utredningar, beslut och beställningar samt journalför i Stockholms stads verksamhetssystem Paraplyet. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och följer fattade beslut. I arbetet ingår även samverkan med andra aktörer såsom utförare, primärvård, sjukhus och andra enheter inom socialtjänsten.
Vem är du?
Vi söker dig med ett driv och som brinner för vår målgrupp. Du bemöter människor på ett respektfullt och empatiskt sätt och har god förmåga att förmedla hopp i en komplex livssituation. Du tycker om att samarbeta och gör det genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. I samverkan med andra bjuder du in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har lätt att förhålla dig till ändrade omständigheter. Som person är du trygg, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.
Du har:
socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som vi bedömer som likvärdig
mycket god svenska i både tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorg.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten.
Varmt välkommen med din ansökan! Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsperioden.
Publiceringsdatum2024-10-31Övrig informationSom nyanställd får du en introduktion som är anpassad utifrån dina erfarenheter och ditt behov.
Södermalms stadsdelsförvaltning tillämpar vinter- och sommararbetstid och har ett flextidsavtal. Som medarbetare har du möjlighet till friskvård och du kan köpa stadens motions- och simhallskort till subventionerat pris samt erbjuds ett friskvårdsbidrag på 3000 kr/år (2024). Under vissa förutsättningar har du möjlighet att byta semesterlönetillägg mot fler semesterdagar.
Stadsdelsförvaltningen har nya och moderna lokaler på Virkesvägen i Hammarby sjöstad i närheten av Mårtensdal (tvärbana) och Gullmarsplan (t-bana).
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Välkommen till Södermalms stadsdelsförvaltning!
Södermalm är en kulturell och levande stadsdel i innerstaden med engagerade invånare och ett stort hjärta. Hos oss kan du verkligen göra skillnad. Tillsammans med våra Södermalmsbor utvecklar vi en ännu bättre stadsdel att leva, verka och bo i. Som medarbetare hos oss har du en trygg anställning med schyssta villkor, där vi tror att mångfald och jämn könsfördelning bidrar till att stärka vår verksamhet. Vi gillar att tänka nytt - vi hoppas att du som söker vill utveckla Södermalm tillsammans med oss!
https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/södermalm/ kan du läsa mer om Södermalms stadsdelsförvaltning och du får även gärna besöka vår
https://facebook.com/södermalmsdf. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-11-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/5541".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Södermalm SDF
Kontakt Elinore Kallur, enhetschef
08-50812834,elinore.kallur@stockholm.se Jobbnummer 8988219
Observera att sista ansökningsdag har passerat.