Biståndshandläggare myndighetsutövning, Solna stad
Solna kommun / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Är du en nyfiken biståndshandläggare med erfarenhet av myndighetsutövning och ett intresse för utveckling och samverkan? Då har vi tjänsten för dig!
Publiceringsdatum2023-10-27Om företagetAvdelningen för myndighetsutövning SoL ansvarar för att, utreda, besluta och följa upp insatser/bistånd enligt gällande lagstiftning, Socialtjänstlagen (SoL.
) för personer över 18 år, flertalet är över 65 år.
Verksamheten har ungefär 20 medarbetare i varierande ålder och vi arbetar teambaserat i geografiska team. Det finns på avdelningen tillgång till avgiftshandläggare, färdtjänsthandläggare, handläggare för bostadsanpassning, boendesamordnare och handläggare som arbetar med riktat mot funktionsbevarande arbete. Vi kan erbjuda dig en trygg och trevlig arbetsplats med många skratt och med professionella medarbetare
Vi värdesätter varandras kunskap och strävar gemensamt efter att ständigt utveckla vårt arbete för att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning med god service och med medborgaren i fokus och tillsammans med förvaltningen utvecklar vi nu framtidens äldreomsorg.
Våra lokaler finns i Solna stadshus som finns i Solna centrum nära allmänna kommunikationsmedel.
Vad innebär arbetet?
Ditt uppdrag som biståndshandläggare är att du med kunden i fokus ger information, vägledning, tar emot anmälan/ansökan, utreder, gör individuella behovsbedömningar och fattar beslut om insatser enligt socialtjänstlagen utifrån ansökan om bistånd. I arbetet ingår det att följa upp beställda insatser gentemot utförare och den enskilde samt bidra till avdelningens utvecklingsarbete. Det ingår även att göra utskrivningsplaneringar från sjukhus, där du ansvarar för den kommunala delen i utskrivningsprocessen.
Vem söker vi?
Som person är du självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du kan strukturera och prioritera ditt ansvarsområde på ett effektivt sätt så att du håller uppsatta tidsramar. I din kommunikation är du tydlig, du säkerställer att budskap når fram och kan bemöta olika förväntningar med berörda parter på ett gott sätt. Rollen kräver att du är en trygg och stabil person. Du behöver även kunna samverka med kolleger, närstående och andra professioner men även kommuner och regioner emellan för att säkerställa en god och säker omvårdnad för Solnas medborgare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Utöver ovanstående så har du:
Socionomexamen eller likvärdig högskoleutbildning
Erfarenhet av att ha arbetat som biståndshandläggare de senaste åren eller med annan myndighetsutövning inom socialtjänsten alternativt vara i slutdelen på dina studier med erfarenhet av praktik/vikariat som biståndshandläggare inom äldreomsorg.
Kunskap kring den lagstiftning som styr verksamheten
Mycket goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig väl i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du har:
Erfarenhet av utskrivningsplanering från sjukhus och om du har någon erfarenhet inom vård- och omsorgsarbete inom äldreomsorg
Erfarenhet av datasystemet Lifecare och av Phonirocare som vi använder vid uppföljningar
Dokumentationsvana och kunskap om IBIC som utredningsmetod
Vårt erbjudande
Vi kan erbjuda en tjänst som är en tillsvidareanställning och ett vikariat fram till augusti 2024 med trolig förlängning under dagtid, måndag-fredag. Vi tillämpar individuell lönesättning, viss möjlighet finns till distansarbete och vi använder oss av årsarbetstid.
Vi sitter i lokaler centralt i Solna med närhet till tvärbana, tunnelbana och pendeltåg.
För dig som anställs så utgår ett friskvårdsbidrag i Wellnet på årsbasis, tillgång till gym finns i stadshuset och det finns en personalförening som anordnar gemensamma sociala, kulturella och fysiska aktiviteter.
Mer information om ansökan
Sista ansökningsdatum är den 5 november. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.
Vi kommer att hålla löpande intervjuer under annonstiden tills rekryteringen är klar och tar endast emot ansökan via vårt rekryteringssystem.
Har du frågor om tjänsten? Helena Pihlgren, biträdande avdelningschef tel. kontaktcenter 08-746 10 00
Fackliga företrädare Vision och SSR kan kontaktas via kontaktcenter tel. 08-746 10 00
Vill du läsa mer om oss som arbetsgivare? Gå in på
www.solna.seVi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av tjänsten, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Ersättning individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/437".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Solna kommun (org.nr 212000-0183)
Arbetsplats Omvårdnadsförvaltningen, Central förvaltning, Myndighetsutövning
Jobbnummer 8221685
Observera att sista ansökningsdag har passerat.