Barn- och socialsekreterare sökes till ett av världens viktigaste jobb!
Ulricehamns kommun, Individ & familjeomsorg / Socialsekreterarjobb / Ulricehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Ulricehamn,
Borås,
Mullsjö,
Tranemo,
Svenljunga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ulricehamns kommun, Individ & familjeomsorg i Ulricehamn Ulricehamns kommun vill bli Sjuhärads bästa offentliga arbetsgivare. För att komma dit behöver vi de bästa medarbetarna, vill du bli bäst med oss?
Vi söker dig som är bra på det du gör, men vill bli ännu bättre! Det stämmer, du kommer till en framåt kommun; vi säger bara Lassalyckan, världscupen, Västgötaloppet, skidgymnasium, med mera. Vi har också vandringsleder, sjöliv och underbara naturmiljöer som lockar till ett gott liv med fina boendemiljöer, relevanta jobb och meningsfull fritid. Som du förstår räds vi inte utmaningar, ska du jobba hos oss ser vi gärna att du också är modig, engagerad, glad och lite envis.
Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden.
IFO (individ- och familjeomsorg) ansvarar för följande verksamheter; stöd till barn, ungdomar och deras familjer, stöd till vuxna, försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd samt arbetsmarknadsinsatser och mottagande av nyanlända.
Vi söker nu medarbetare till vår IFO-verksamhet inom området barn och unga. Här kommer du vara en del av ett engagerat team som fortsätter utveckla Ulricehamns socialtjänst.
Nytänkande och kreativitet belönas. Vi har god samverkan mellan enheterna inom IFO och vi jobbar ihop. Vi har i över tio år arbetat med ett systemteoretiskt förhållningssätt. Det innebär bland annat ett mer medmänskligt sätt att behandla såväl medarbetare som brukare. Bland annat har vi styrt verksamheten mot att möta behoven med egna familjehem. Det innebär förstås en utmaning med att hitta personal som kan vara med att stötta på hemmaplan, men det ger oss också större möjlighet att hjälpa barn och ungdomar i deras hemmiljö. På samma sätt har vi investerat i medarbetarna, genom utbildning och bra bemanning. Något som gjort Ulricehamn till ett föredöme inom socialtjänst.
Hos oss är klienten i fokus, även i praktiken. Vi erbjuder dig ett spännande och ansvarsfullt arbete med möjlighet att utvecklas. Här finns nära chefsstöd, trevliga kolleger och ett gott socialt klimat där alla hjälps åt. Hos oss är alla viktiga och förväntas bidra till utveckling av verksamheten. Löpande kompetensutveckling och extern handledning är en självklarhet, både för att säkra kvaliteten i verksamheten och för att du ska få möjlighet att växa i din yrkesroll.
Vi erbjuder även mentorskap vid nyanställning samt möjlighet att arbeta hemifrån 1 till 2 dagar i veckan.
Som anställd i Ulricehamns kommun får du tillgång till flera förmåner, bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet till extra semesterdagar genom semesterväxling.
Välkommen med din ansökan!
Publiceringsdatum2023-03-13ArbetsuppgifterAtt arbeta som socialsekreterare med barn och unga är ett varierande och spännande arbete där du får möjlighet att vara med och skapa en förändringsprocess och göra skillnad för barn och unga.
Du ansvarar för att utreda anmälningar och ansökningar, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL och LVU. Målgruppen är barn och unga i åldrarna 0-21år.
Som barnsekreterare ansvarar du för barn som är placerade i familjehem eller HVB/stödboende. I nära samarbete med barnet och vårdnadshavare följer du upp barnets utveckling och behov av stöd, gör omprövningar och överväganden av vården.
I ditt uppdrag arbetar du med avvägningar, bedömningar, beslut och överväganden där handläggningen sker med utgångspunkt i systemteoretiska grundantaganden. Samverkan sker kontinuerligt med skola, BVC, polis med flera.
Din handläggning utgår från BBIC-dokument i verksamhetssystemet Treserva
KvalifikationerVi söker dig som är utbildad socionom. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och om du har kunskap kring systemteori. I arbetet är det viktigt att du kan formulera dig väl i skrift, att du skriver språkligt och grammatiskt korrekt samt att du anpassar kommunikationen till situation och målgrupp.
Som person är du trygg och vid stressade situationer bibehåller du ett lugn, är tålmodig och fokuserar på rätt saker. Du kan anpassa dig till ändrade omständigheter, är bra i samarbete med andra och har förmåga att arbeta självständigt. Du visar ett gott omdöme och god människosyn med ett respektfullt bemötande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. God datorvana och B-körkort är krav för tjänsten.
Vi ser mångfald bland våra anställda som en framgångsfaktor och ser gärna sökande med olika bakgrund.
ÖVRIGT
Vänta inte med din ansökan - intervjuer kan komma att genomföras löpande under ansökningstiden.
Tillsättning sker under förutsättning att nödvändiga beslut fattas och att tjänsten inte behöver tas i anspråk av interna skäl.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag etcetera: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-04-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1206157".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ulricehamns kommun (org.nr 212000-1579),
http://www.ulricehamn.se/ Arbetsplats Ulricehamns kommun, Individ & familjeomsorg
Kontakt Enhetschef
Helen Tseggai
helenheaven.tseggaimebrahtu@ulricehamn.se 0321-59 56 81 Jobbnummer 7542344
Observera att sista ansökningsdag har passerat.