Avtalscontroller

Timrå Kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Timrå
2025-06-30


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Timrå, Sundsvall, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Timrå Kommun i Timrå, Sundsvall, Härnösand eller i hela Sverige

I Timrå finns blandningen av allt du tycker om att fylla livet med; från äventyrliga aktiviteter till storslagen natur. Det bästa av två världar helt enkelt - där pulsen också får möta lugn och ro. Här finns tid att leva - här är tillvaron okrånglig.

Hos oss har du chansen att göra skillnad, skapa mervärde och utvecklas professionellt samtidigt som du är med på en stor utvecklingsresa för hela regionen. Vi erbjuder dig en arbetsplats med korta beslutsvägar där vi lär oss medan vi arbetar och tar nya vägar när vi behöver.

Vi arbetar för att göra det enklare att leva, växa och mötas med visionen - Timrå en stark kommun i en växande region!

Publiceringsdatum
2025-06-30

Beskrivning
Upphandlingsfunktionen i Timrå kommun befinner sig i en spännande förändringsresa och nu förstärker vi teamet med en avtalscontroller.

Du kommer att tillhöra vår nya upphandlingsfunktion, som är en del av ekonomiavdelningen på Timrå kommun och är centralt placerad på Kommunledningskontoret. Du kommer till ett kollegialt team med uppdrag att ge kvalificerad service till kommunens förvaltningar, samt i förekommande fall även de kommunala bolagen.

Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu en avtalscontroller till vår upphandlingsfunktion som vill bidra med att utveckla kommunens avtalsförvaltning. Du kommer att arbeta med systematisk och löpande uppföljning av avtal och därigenom stödja beställare och upphandlare på ett proaktivt sätt. Du är även en viktig spelare i dialogen med våra leverantörer och samordnar avtalsfrågor internt inom kommunen.

Du arbetar även med att:

- Vara en stödjande funktion vid implementering av avtal och vid leverantörskontakter.
- Ta fram underlag för strategiska vägval inför större upphandlingar och sammanställa erfarenheter från tidigare avtal.
- Ta fram och analysera kommunens och förvaltningarnas inköpsanalyser med syfte att identifiera förbättrings- och besparingspotentialer.
- Löpande följa upp kvalitets- och hållbarhetseffekter av gjorda upphandlingar liksom att mäta, följa upp och utveckla analysmodeller för inköp och upphandling.
- Hantera prisjusteringar och andra administrativa arbetsuppgifter som till exempel behörighetshantering och registervård av kommunens avtalsdatabas.
- Delta i arbetet med att ta fram och vidareutveckla processer och rutiner för inköp, upphandling och avtalsförvaltning.
- Utbilda och informera interna och externa aktörer i frågor som rör avtalsuppföljning.

Du är systemförvaltare för upphandlingsfunktionens system, till exempel E-avrop, och kommer att i en framtid även arbeta med samordning inom vårt kommande e-handelssystem.

Kvalifikationer
- Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom ett för uppdraget relevant område som företagsekonomi eller inköp/upphandling, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
- Du har minst tre års erfarenhet av ekonomi- och/eller inköpsarbete, gärna inom offentligt styrd verksamhet.
- För tjänsten krävs också att du behärskar Officepaketets olika delar väl och har mycket goda kunskaper i Excel.

Det är meriterande om du har:

- Utbildning och dokumenterad erfarenhet av juridik.
- Erfarenhet av arbete med inköpsanalyser, statistik, ekonomiska underlag, avtalsuppföljning och hållbarhetsredovisning.
- Arbetet inom offentligt styrd verksamhet.

Dina personliga egenskaper
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i rollen ser vi att du är strukturerad och i hög grad kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.

Andra viktiga egenskaper är att du är kvalitetsmedveten, noggrann och analytiskt lagd. Du äger förmågan att växla mellan helhet och detaljer och tar även ansvar för teamets gemensamma uppdrag.

Vidare är du kommunikativ och uttrycker dig väl i svenska språket, både i tal och skrift. Du är mycket bra på att samarbeta och är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare och externa leverantörer.

Vi söker dig som vill vara med och aktivt bidra till upphandlingsenhetens förändringsresa till en modern upphandlingsfunktion som har verksamhetens behov och den goda offentliga affären i fokus. Du kommer, tillsammans med dina kollegor, ha stora möjligheter att påverka innehållet i ditt arbete.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, som erbjuder flexibel arbetstid när verksamheten tillåter. Vi erbjuder även friskvårdsbidrag för att uppmuntra till ett aktivt deltagande i hälsofrämjande aktiviteter samt möjlighet att semesterväxla.

Du kommer arbeta i en organisation med givande och omväxlande arbetsuppgifter, med möjlighet att växa och utvecklas, både personligt och professionellt. Vidare kommer du arbeta i nyrenoverade och moderna lokaler, allt för att stödja kollegialt lärande och samarbete.

I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare. Timrå kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/122".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Timrå kommun (org.nr 212000-2395)

Arbetsplats
Kommunledningskontoret, Ekonomienheten

Kontakt
Malin Rydmark, Ekonomichef
060-163110

Jobbnummer
9408990

Prenumerera på jobb från Timrå Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Timrå Kommun: