Avdelningschef till Statsbidragsavdelningen med placering i Härn

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen i Solna, Stockholm, Härnösand eller i hela Sverige

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser. Myndigheten har ca 1160 anställda och har verksamhet i hela landet. Läs mer på vår webbplats www.spsm.se




Publiceringsdatum
2016-11-21

Arbetsuppgifter
Myndighetens kärnvärden är respekt för individen, delaktighet och tillgänglighet. Vi söker dig, framtidens ledare, som delar våra kärnvärden. Vi kan erbjuda ett spännande uppdrag, där du tillsammans med engagerade och kvalificerade medarbetare kan bidra till att göra skillnad för många.

Vi söker dig som vill leda vår avdelning med placeringsort Härnösand eller Solna.

På Statsbidragsavdelningen hanteras bland annat statsbidrag till grundskolor, gymnasieskolor, folkhögskolor, högskolor och universitet. Statsbidragsavdelningens uppdrag är att både administrera och följa upp effekter av statsbidrag. Bidragen kan beviljas både som verksamhetsstöd och särskilda utvecklingsmedel.

Avdelningen har för närvarande 12 medarbetare med olika uppgifter, utredare, ekonomer och en registrator. Medarbetarna har sina placeringsorter i Örebro, Umeå och Solna, Härnösand.

Dina arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill leda vår avdelning med placering i Härnösand alternativt Solna. Du har ansvar för avdelningens verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö.

Uppdraget innebär bland annat att:
• leda och fördela arbetet
• ansvara för att verksamheten bedrivs i enlighet med beslutade mål och inom beslutade ramar
• utveckla den egna verksamhetens arbete och vara pådrivande i det myndighetsgemensamma utvecklingsarbetet
• ansvara för externa kontakter och samarbeten
• fastställa vägledningar och initiera och driva frågor om föreskrifter, riktlinjer, policyer och planer
• löpande följa det ekonomiska utfallet mot budget och ansvara för att budget följs.

Du ingår i myndighetens ledningsgrupp. I ditt uppdrag där ingår att i första hand bevaka frågor kring statsbidrag men också att bidra till myndighetens hela verksamhet.

Du är processägare för området statsbidrag och leder tillsammans med din processledningsgrupp arbetet med att ständigt förbättra processerna.

Arbetet förutsätter ett nära samarbete med övriga avdelningar på myndigheten.


Kvalifikationer
För att lyckas i uppdraget ska du ha
• en akademisk examen som statsvetare, samhällsvetenskaplig eller ekonomisk inriktning
• minst tre års arbetslivserfarenhet av att ha arbetat som chef. Arbetet ska ha inneburit ansvar för budget, personal, verksamhet och arbetsmiljö
• erfarenhet av arbete i chefsbefattning inom offentlig verksamhet

För att lyckas väl i uppdraget behöver du ha vilja och förmåga att samverka konstruktivt. Du ska aktivt verka för en god samverkan med såväl medarbetare som arbetstagarorganisationer.

Du har en god samarbetsförmåga. Du relaterar på ett lyhört och smidigt sätt, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter konstruktivt. Vidare ska du ha en god kommunikativ förmåga, du säkerställer att ditt budskap når fram och att förväntningar är klara för alla berörda parter. Du uppnår resultat tillsammans med dina medarbetare.

Du ska även ha förmåga att arbeta förändrings- och utvecklingsinriktat. Det vill säga ha förmåga att anpassa dig till förändrade omständigheter och leda utvecklingsarbete genom att skapa engagemang och delaktighet.

I ditt arbete ska du kunna hantera komplexa frågor. Du behöver därför ha en god analytisk förmåga. Med det menar vi en problemlösande, numerisk och språklig förmåga.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av arbete inom det specialpedagogiska fältet
• kunskap om, eller erfarenhet av funktionsnedsättningar och dess pedagogiska konsekvenser
• erfarenhet och ansvar för omfattande ekonomisk hantering och uppföljning
• erfarenhet av utveckling och anpassning av systemstöd, för hantering av komplexa processer
• erfarenhet av arbete i en processtyrd organisation
• erfarenhet av att ha arbetat inom en statlig myndighet

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. I denna rekrytering samarbetar vi med Poolia.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-12-11
Ange följande referens när du ansöker: ALL 2016/1504
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Greger Bååth 010-473 60 35
Sonja Näsholm 010-473 51 14
Ingela Johansson 08-555 659 37

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen

Adress
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen
Box 1100
87129 Härnösand

Kontorsadress
Magasinsgatan 11 Härnösand

Jobbnummer
3171342

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen: