Avdelningschef Lön som vill med på vår förändringsresa!

Statens Servicecenter / Chefsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Anställningen är placerad inom Division Myndighetsservice. Divisionen består av omkring 450 medarbetare fördelat över avdelningarna lön 1, lön 2, ekonomi- och konsult, support, marknad och ledningsstöd. Som avdelningschef rapporterar du till divisionschefen och ingår i divisionens ledningsgrupp. Löneavdelningarna inom divisionen levererar idag lön till 132 myndigheter och hanterar ca 120 000 löner varje månad.

Denna tjänst ingår i löneavdelning 1. Inom löneavdelning 1 finns idag ca 110 medarbetare fördelat på 7 st enheter, där enhetscheferna rapporterar till avdelningschefen och ingår i din ledningsgrupp för avdelningen. Verksamheten inom avdelningen är placerad i Eskilstuna, Gävle, Norrköping och Stockholm. Avdelningen levererar lön till några av de största myndigheterna i Svensk statsförvaltning, bland annat till Skatteverket, Försäkringskassan, Regeringskansliet, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket mm. Under de närmaste åren kommer avdelningen att arbeta med att flytta befintliga kundmyndigheter till det nya löne- och personalsystemet Heroma, samt även ansluta nya myndigheter. Arbete pågår med att tillföra Lön- och HR-tjänster som LAS, NOR, schemabemanning, tid- och projektredovisning, rekrytering, rehabilitering, utbildningsadministration samt kompetens inom ramen för Heroma. Det innebär att du också kommer att medverka i utveckling och uppbyggnad av dessa tjänster samt ansvara för leverans till kundmyndigheterna.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som avdelningschef lön ansvarar du för produktionen av löne- och HR-tjänster till de kundmyndigheter som är anslutna till avdelningen. Du ansvarar för produktionen inom avdelningen och har det yttersta leveransansvaret mot kundmyndigheterna. Du har ansvar för personal, resultat och budget samt säkerställer att produktionen bedrivs med hög kvalitet, hög effektivitet och kostnadsmedvetenhet.

Du ser även till att det finns tydlig koppling mot divisionens och myndighetens övergripande mål och uppdrag. Som avdelningschef verkar du för att arbetsmiljön präglas av arbetsglädje, effektivitet och noggrannhet.

Publiceringsdatum
2022-02-18

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Minst fem års erfarenhet från verksamhet med ett produktionsansvar gentemot kund
• Minst fem års erfarenhet som chef
• Erfarenhet av att leda chefer
• Erfarenhet av att etablera och utveckla samarbeten med andra aktörer på strategisk nivå

Du ska ha följande förmågor:

• Vara serviceinriktad, inom organisationen och mot kund
• Ha god ledarskapsförmåga, där du delegerar, inkluderar och har ett tillitsbaserat ledarskap
• Vara bekväm med att fatta beslut i komplexa frågor
• Kunna kommunicera helheten på ett effektivt och framgångsrikt sätt för medarbetare
• Vara effektiv, samtidigt som du behåller balansen med en hög kvalitet.

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet från arbete inom Lön och HR
• Erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet
• Erfarenhet av att arbeta med produktionsprocesser
• Erfarenhet av att arbeta med kompetensförsörjning kopplat till den digitala förändringen
• Erfarenhet av att leda i hög förändringstakt i en snabbväxande organisation

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Tjänsten är placerad i Gävle alternativt Stockholm och innebär ett visst resande.

Sista ansökningsdag är den 13 mars 2022. Ansök genom att besvara urvalsfrågorna, samt bifoga CV och personligt brev. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Annika Andersson, Facklig kontaktperson ST
010-456 00 57

Jobbnummer
6358874

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: