Arkiv- och dataskyddssamordnare till Socialförvaltningen, Solna stad

Solna kommun / Assistentjobb / Solna
2025-11-18


Visa alla assistentjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

På Solna stads socialförvaltning arbetar vi utifrån visionen; "vi är med och formar morgondagens socialtjänst så att våra klienter och brukare får förutsättningar att leva ett självständigt liv".

Vill du vara med och bidra till utvecklingen av välfärden?

Publiceringsdatum
2025-11-18

Om företaget
Socialförvaltningen består av barn- och ungdomsenheten, vuxenenheten, ekonomi- och
arbetsmarknadsenheten samt stabsenheten. Förvaltningen har totalt ca 190 medarbetare.

Stabsenheten arbetar med förvaltningsövergripande frågor och består idag av 8 medarbetare med
funktionerna controller, utvecklingsledare, samordnare för arbetsmiljö-, lokal- och säkerhetsfrågor, administrativ controller, kvalitetscontroller, verksamhetsstrateg samt alkohol- och tobakshandläggare. Nu utökar vi gruppen med en arkiv- och dataskyddssamordnare.

Vad innebär arbetet?
Som arkivsamordnare kommer du att ha ett övergripande praktiskt ansvar för socialförvaltningens arkiv, framförallt socialregistret. Arbetsuppgifterna innebär insortering av personakter, arkivvård och gallring samt att ge stöd och information till kollegor gällande arkivering. Förvaltningen står inför införandet av ett e-arkiv där du kommer vara en nyckelperson i att driva det arbetet framåt.

Som dataskyddssamordnare ansvarar du för att leda och samordna förvaltningens övergripande systematiska dataskyddsarbete. Uppdraget innebär mycket samarbete med stadens centrala dataskyddsombud och dataskyddssamordnare på andra förvaltningar.

Du informerar, utbildar och stödjer förvaltningens enheter i frågor gällande arkiv, informationshantering och dataskydd. Du bidrar till verksamhetsutveckling och ser digitaliseringens möjligheter för att skapa effektiva arbetssätt och förbättra verksamheten.

Vem söker vi?
Du har

- minst 2 års erfarenhet av arkivarbete inom offentlig sektor
- god kunskap om offentlighet och sekretess och de lagar och förordningar som styr arkivhantering
- god kunskap i det svenska språket, både muntligt och skriftligt.

Det är meriterande om du har

- högskoleutbildning i arkiv- och/eller informationsvetenskap
- erfarenhet av arbete enligt dataskyddsförordningen
- erfarenhet av implementera e-arkiv
- kunskap om dataskyddsförordningen
- kunskap om socialtjänstlagen och andra för socialtjänsten relevanta lagar.

För att lyckas i rollen tror vi att du har ett stort intresse för att upprätthålla stabilitet likväl som att utveckla verksamheten. Samverkan ser du som en självklar och betydelsefull del i ditt arbete, såväl inom förvaltningen och i staden som med externa parter. Som person är du serviceinriktad, kan arbeta självständigt och strukturerat, leda andra samt har god kommunikationsförmåga.

Vårt erbjudande
Vi erbjuder dig en arbetsplats med positiv stämning och god sammanhållning. Vi bryr oss om varandra och har ett tillåtande och öppet arbetsklimat.

Som medarbetare får du

- kompetenta kollegor och nära ledarskap
- moderna lokaler i Solna Business Park, med närhet till bra kommunikationer
- flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling
- friskvårdsbidrag.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Mer information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde enligt överenskommelse. Då intervjuer kommer att ske löpande är du välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2025-11-30. Om du har några frågor är du välkommen att ringa till stabschef Elin Nordström 08-746 14 02.

Fackliga företrädare: SSR@solna.se och Annika Lordin, Vision 08-746 1000.

OBS! Om du inte har ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret rekommenderar vi att du beställer ett sådant så snart som möjligt då vi behöver se detta innan du kan börja din anställning hos oss.

Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för stöd till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/394".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Stabsenheten

Kontakt
Elin Nordström
08-7461402

Jobbnummer
9611176

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: