Ärendekoordinatorer till Länsstyrelsens nya enhet Ärendeservice
Länsstyrelsen Västra Götalands län, Staben / Administratörsjobb / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Ospecificerad arbetsort eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länsstyrelsen Västra Götalands län, Staben i Ospecificerad arbetsort Länsstyrelsen är en drivande kraft i arbetet för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och en rad andra aktörer för att bidra till ett samhälle där människor, djur och natur har det bra, både idag och i framtiden. Vårt fokus är länets 1,6 miljoner invånare och 49 kommuner.
På Länsstyrelsen arbetar vi efter vår värdegrund, framåtriktad förvaltning och lyhörd expertis. Som myndighet ska vi vara experter samtidigt som det är lika viktigt att vårda våra relationer. Vi ska stå för stabilitet och rättssäkerhet. samtidigt som vi ska bidra till ständiga förbättringar och bli en öppnare och mer nyskapande Länsstyrelse.
På Länsstyrelsen kan vi erbjuda dig:
• Intressanta och utmanande arbetsuppgifter.
• Arbetsuppgifter som har stor samhällsnytta.
• Möjlighet att lära nytt och utvecklas.
Vill du vara med och bygga den nya enheten och bidra till Länsstyrelsens utveckling?
Vi söker kompetenta medarbetare som har intresse och vilja att jobba med ständiga förbättringar och att utveckla ett effektivt arbetssätt inom ärendehantering och övrig administration.
Ärendeservice uppdrag
Den nya enheten har ett helhetsansvar för Länsstyrelsens digitala ärendehantering, arkivbildning och arkivvård. Enheten ska bland annat hantera frågor kring arkiv, diarieföring och informationssäkerhet. Från den 6 maj 2015 har enheten att hantera all inkommande post som skickas till Länsstyrelsens adress, såväl på pappers- som och digital post.
Uppdraget är att arbeta med ett samlat digitalt ärendeflöde. Det innebär bland annat digitalisering av pappershandlingar, registrering av inkommande handlingar och kvalitetssäkring av ärendehandläggningen. Enheten ska verka för en god offentlighetsstruktur och en hantering av allmänna handlingar i enlighet med kraven i offentlighets- och sekretesslagen. Enheten ska upprätthålla tillgängliga arkiv som servar allmänheten och förvaltning utifrån arkivlagen.
Publiceringsdatum2015-06-29Arbetsuppgifter• Registrering och diarieföring, främst i ärendehanteringssystemet Platina men även andra verksamhetssystem kan förekomma.
• Vara kontaktperson och dagligt ärendestöd mot en eller flera avdelningar.
• Arkivhantering och lämna ut allmän handling.
• Beakta relevant lagstiftning i alla förekommande arbetsuppgifter ex. PUL, offentlighet och sekretess, förvaltningslagen, arkivlag.
• Säkerställa god informationssäkerhet.
• Hantering av inkommande papperspost samt scanning av denna.
• Kvalitetssäkring av den administrativa ärendehanteringen.
• Ta fram underlag, statistik och återrapportera till ansvariga chefer.
• Support och utredning - ta hand om problem, tveksamheter, förbättringsförslag och uppföljning.
• Arbeta med ständiga förbättringar.
Inom enheten ärendeservice finns det möjlighet att bli ansvarig för ett område t.ex. posthantering, scanning, arkivering, diarieföring, information- och säkerhet, kvalitetssäkring och uppföljning. Det innebär att man utifrån ett helhetsperspektiv ska säkerställa att den digitala ärendehanteringen fungerar och tillsammans med berörda kollegor vidareutveckla området.
Resor mellan våra olika verksamhetsorter förekommer.
Kvalifikationer• Kunskap och förståelse för Länsstyrelsens uppdrag.
• Erfarenhet av statlig förvaltning
• Grundläggande förvaltningskunskap (relevant lagstiftning t.ex. PUL, Offentlighet och sekretess)
• Goda kunskaper i diarieföring och dokumenthantering.
• Stor vana av registreringsarbete
• Utredningsvana
• God datavana
• Intresse för att jobba med ständiga förbättringar, att utveckla arbetssätt och administration.
• Kunskap och erfarenhet av arbete i olika typer av IT baserade verktyg.
Meriterande:
• Erfarenhet av digital ärendehantering
• Erfarenhet av att arbete i Platina eller jämförbart system.
Dina personliga egenskaper• Serviceinriktad
• Förmåga att se helheten och är lyhörd för verksamhetens behov
• Strukturerat arbetssätt och förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt
• Lösningsorienterad
• Förmåga att skapa goda relationer med dem vi är till för
• God samarbetsförmåga
• Vi fäster stor vikt vid din personliga lämplighet och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.
Placeringsort:
Göteborg, Vänersborg eller Mariestad.
ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde så snart som möjligt. Eventuellt kommer vi även att anställa en ärendekoordinator på visstid.
ErsättningMånadslön Länsstyrelsen tillämpar individuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-08-09
Ange följande referens när du ansöker: 112-23067-2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLenny Lämber, Avdelningschef 010-224 48 23
Margareta Rothell, Enhetschef 010-224 46 04
Facklig kontaktGull-Britt Svensson, ST 010-224 55 24
Sten Wolme, SACO 010-224 54 39
Thomas Gorin-Weijmer, SEKO 031-42 94 25
FöretagLänsstyrelsen Västra Götalands län, Staben
AdressLänsstyrelsen Västra Götalands län, Staben
Södra Hamngatan 3
40340 GÖTEBORG
Kontorsadress40340 Göteborg
Jobbnummer 2352851
Observera att sista ansökningsdag har passerat.