Arabisktalande projektledare med erfarenhet av ekonomisk uppfölj

Svenska Röda Korsets Centralstyrelse / Controllerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse i Stockholm, Huddinge, Södertälje, Uppsala, Norrköping eller i hela Sverige

Bli en del av världens främsta katastroforganisation

Röda Korset är världens största humanitära nätverk, med uppdrag att förhindra och lindra mänskligt lidande. Röda Korset finns i hela världen, i 192 länder, för att hjälpa människor som drabbas av kriser, konflikter och naturkatastrofer.

Den svenska organisationen har sin bas i ca 700 lokala kretsar, med stöd av 430 tjänstepersoner på centrala kontor. Vi driver verksamhet inom kris och katastrof, skyddsfrågor samt hälsa och vård. Vi ingår som en mycket aktiv medlem bland de 192 nationella föreningar som utgör den internationella Röda Kors- och Röda Halvmåne-rörelsen.

Svenska Röda Korset har förtroendet att omsätta bidrag från individer, företag och myndigheter i konkreta insatser för de mest utsatta. I ökande grad vill vi påverka och bidra till diskussionen hur vi långsiktigt stödjer samhällets och människors egen förmåga till hållbar utveckling - både i Sverige och på plats i andra länder. Vi behöver fortsätta förändra och modernisera oss, och det behöver du hjälpa oss att förverkliga.


Publiceringsdatum
2021-04-13

Om företaget
Svenska Röda Korsets verksamhet i Sverige och i världen bedrivs i projektform. Projekt som har tidsplan, budget och krav på återrapportering. Enheten Verksamhetsstyrning har till uppgift att skapa förutsättningar för bra beslutsfattande, effektiva verksamheter och en prioritering av resurser i linje med Svenska Röda Korsets långsiktiga mål. Inom enheten arbetar tre business controller och nio projektcontrollers. Vi söker nu en projektcontroller inom vår internationella avdelning, som hanterar externa bidrag i storleksordningen 200-300 miljoner kr/år. Det här är en tjänst för både hjärta och hjärna.

Om tjänsten

Som stöd till de länder där vi har inlett ett partnersamarbete, och till våra handläggare som hanterar projekten, söker vi nu en person med fokus på finansiell uppföljning. Du kommer vara närvarande genom hela projektcykeln från budgetanalys, avtalsförberedelser till analys av ekonomiska rapporter och revisioner. Du kommer främst arbeta gentemot handläggare och landrepresentanter men även dyka ner djupare vid behov med kapacitetsbedömningar hos den internationella partnern och stöd direkt till lokala föreningar.

I tjänsten förutsätts att du kan genomföra resor med utbildningsinsatser på plats, utifrån den lokala föreningens behov, upp till ca 90 dagar om året. Restid per tillfälle är ca en vecka.

Lika viktigt som att du lätt skapar dig en uppfattning om ett stort material och gör en analys är att du har en stor pedagogisk förmåga och på ett enkelt sätt kan beskriva och dela med dig av dina kunskaper

Tjänsten är placerad på det svenska kontoret och arbetet är f.n. främst riktat mot Menaområdet (Middle East, North Africa). Genom den geografiska inriktningen så är det en grundförutsättning att du talar och skriver arabiska.

Dina kontaktytor i arbetet kommer främst att vara, övriga controllers, handläggare och de rådgivare som ansvarar för planering, uppföljning, utvärdering och rapportering både i Sverige och i fält

Ansvarsområden och arbetsuppgifter

• Att bistå handläggare med råd i processer kring avtal, budget, finansiell rapportering, revision, riskhantering och redovisning av integritetsfall. Parter i dessa processer är både våra lokala föreningar som vi driver projekt med samt Internationella Röda Kors Federationen.
• Att driva processer kring verksamhetsplanering, internrapportering och bokslut.
• Att ansvara för att bedöma partners finansiella kapacitet, eventuella risker och ge rekommendation kring möjliga förbättringsområden samt hur SRK ska hantera samarbetet
• Att ge stöd, coaching och utbildning avseende bedömning av finansiell kapacitet och de processer som nämns i första punkten. Detta stöd ges huvudsakligen till handläggare inom Svenska Röda Korset samt våra landrepresentanter i fält.
• Att tillsammans med landrepresentanter stödja partners kapacitetsbyggnad genom riktade utbildningar och workshops.
• Att göra stick-prov och kontroller av partners finansiella underlag för att säkerställa kvalité och avtalsefterlevnad.

Om dig

• Civilekonom eller annan relevant utbildning
• 2-4 års relevant arbetslivserfarenhet
• Baskunskaper inom redovisning
• Erfarenhet av bidragsuppföljning
• Erfarenhet av att utbilda, coacha och projektledning
• God arabiska i tal o skrift
• Flytande engelska och svenska i tal och skrift.

Du får gärna ha:

• Erfarenhet av internationellt biståndsarbete och gärna EU finansiering
• Arabisk juridisk/ekonomisk fackspråklig erfarenhet
• Rödakorsengagemang som frivillig

Övrig information

Tjänsten avser en tillsvidareanställning med start 1 juni 2020 el enl ö.k. Sedan drygt ett år tillbaka så sitter merparten av tjänstepersonsorganisationen och arbetar på distans. Hur framtiden ser ut är svårt att sia om, men att vi kommer att fortsätta arbeta i en högre grad på distans är det inget tvivel om. Majoriteten av medarbetarna inom enheten Verksamhetsstyrning är placerade i Stockholm men vi är öppna för en dialog kring placering vid något av våra andra tre kontor i Malmö, Göteborg eller Umeå.

I tjänsten förutsätts att du kan genomföra resor med utbildningsinsatser på plats, utifrån den lokala förenings behov. Resorna kan gå till insatser i både katastrof och konfliktområden och arbetsförhållanden kan innebära viss/stor psykisk påfrestning. Vi följer i nuläget Folkhälsomyndighetens och UD:s rekommendationer kring resor till utlandet.

Så här rekryterar vi

Vi välkomnar din ansökan senast den 2 maj . I våra rekryteringsprocesser ingår urvalstester, intervjuer, arbetsprov och referenstagning. Välkommen att kontakta rekryterande chef Peter Eriksson på mail: peter.eriksson@redcross.se om du har frågor om tjänsten.

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryteringsrelaterade tjänster.

Varaktighet, arbetstid
• -

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-05-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Arbetsplats
Tjänstepersonsorganisationen

Jobbnummer
5688356

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse: