Anställande av Socialutredare till enheten ensamkommande barn oc

Lindesbergs kommun / Administratörsjobb / Lindesberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Lindesberg, Nora, Örebro, Ljusnarsberg, Skinnskatteberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lindesbergs kommun i Lindesberg, Haparanda eller i hela Sverige

Lindesbergs kommun växer. Vi söker kunniga och engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg till att bli ännu bättre. 1 800 medarbetare arbetar med olika uppdrag på 140 arbetsplatser i vår kommun. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Välkommen att utvecklas vidare i vackra Lindesbergs kommun.

Avdelning för individ och familj består av enheten för ensamkommande
barn och unga, vuxen- och försörjningsstöd, socialpsykiatri samt
familjeenhet. Lindesberg arbetar för att bibehålla kvalitet och
rättssäkerhet i arbetet med barn och familjer, där den enskildes
delaktighet är en viktig del. Inom avdelningen pågår ett ständigt
utvecklings- och förändringsarbete. Vi söker nu en socialutredare
till enheten ensamkommande barn och unga.

Publiceringsdatum
2017-06-09

Dina arbetsuppgifter
Som socialutredare är ditt uppdrag att upprätta avtal gällande externa HVB
och familjehem. Rekrytera och utreda särskilt förordnad vårdnadshavare (SFV)
till de ungdomar som är uppehållstillstånd. Du ansvarar för vissa utbetalningar
i specifika ärenden. Denna del av tjänsten som socialutredare upptar 50 % och
50 % av tjänsten kommer förläggas till att återsöka den statliga ersättningen
som kommunen har rätt till gällande Individ- och familjeomsorgen.

Kvalifikationer
• Minst treårig universitetsexamen från socialt arbete eller beteendevetenskap,
gärna med utbildning och- eller erfarenhet av återsökning och ekonomi
• Goda kunskaper i dokumentation
• B- körkort

Du behärskar det svenska språket på ett sätt att du kan
kommunicera med klienter och personal. Du kan skriftligen
dokumentera det verksamheten kräver. Då uppdraget innehåller
samverkan med enskilda och familjer samt andra verksamheter
och myndigheter i stor omfattning krävs en god förmåga att
samverka med andra och att kunna tydliggöra vad socialtjänsten
kan bidra med i dessa sammanhang. Du ska vara strukturerad och
noggrann i ditt sätt att arbeta. Du bör vara insatt i det statliga
ersättningssystemet. Du bör vara kreativ och flexibel.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
• Goda kunskaper om gällande lagstiftning.
• Erfarenhet av samverkan med barn och utbildning samt
andra myndigheter.
• Goda kunskaper när det gäller dokumentation.
• Erfarenhet av utredning av SFV
• Erfarenhet av återsökning av statlig ersättning

Övrig information
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.
Provanställning kan komma att tillämpas.

Intervjuer kommer ske löpande så skicka gärna in din ansökan redan nu.

Enligt lag (2007:171) om registerkontroll av personal vid sådana hem för
vård eller boende, som tar emot barn kommer vi att göra ett registerutdrag
ur polisens misstanke och belastningsregister, vid en eventuell anställning.

Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00.
Vi tar endast emot ansökningar via HR-supporten.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-06-25
Ange följande referens när du ansöker: SN 2017/133
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Enhetschef Sofie Bragesjö 0581-890 15

Företag
Lindesbergs kommun

Adress
Lindesbergs kommun
Stentäppsgatan 5
71180 LINDESBERG

Kontorsadress
Stentäppsgatan 5

Jobbnummer
3548200

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lindesbergs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lindesbergs kommun: