Administratör till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd
Statens Skolinspektion / Administratörsjobb / Stockholm
2025-12-17
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Skolinspektion i Stockholm,
Linköping,
Göteborg,
Lund,
Umeå eller i
hela Sverige Om jobbet
Skolinspektionen har ett stort och viktigt samhällsuppdrag, vi ska verka för att alla barn och unga får en trygg och likvärdig utbildning. Det gör vi bl.a. genom att granska kvalitén, inspektera alla Sveriges skolor och pröva ansökningar om att driva fristående skolverksamhet. Skolinspektionen finns i Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.
Skolinspektionen är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att överpröva beslut inom skolväsendet. Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionens huvudkontor i Stockholm och har som huvudsaklig arbetsuppgift att handlägga nämndens ärenden. Kansliet består av en kanslichef, en kanslisamordnare, ca tretton jurister och två ordinarie administratörer.
Under perioden mars/april till och med september tar nämnden emot ett stort antal ärenden och vi behöver därför stötta upp vår administration. Vi söker därför nu ytterligare en administratör till kansliet som under en viss period vill bidra till vårt viktiga uppdrag. Är du en av dem?
Vi söker
Vi söker dig som är självgående, kommunikativ, strukturerad, prestigelös och som tycker om att ta egna initiativ och arbeta fram lösningar på problem. Du har hög servicekänsla och förmåga att prioritera, samt trivs med tidvis högt tempo.
Vi erbjuder
Vi förstår vikten av och arbetar för att ge dig de bästa förutsättningarna att trivas och må bra på jobbet. Du kommer att arbeta tillsammans med hjälpsamma och kompetenta kollegor i ett engagerat team där du får möjlighet att bidra, utvecklas och lära av andra. Vi erbjuder förmånliga villkor så som bl.a. friskvårdsbidrag, friskvårdstimme och flexibel arbetstid. Vi sitter i aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.
Publiceringsdatum2025-12-17Dina arbetsuppgifterDina arbetsuppgifter utgörs i huvudsak av
• uppgifter i samband med ärendehantering, såsom registrering, diarieföring, kopiering, expediering av beslut och stödja juristerna vid utlämnande av allmän handling.
• hantera frågor via en funktionsbrevlåda.
• personal- och ekonomiadministration, såsom vid nyanställning och avslut, genomföra beställningar vid inköp av varor och tjänster, fakturahantering, m.m,
• hantera post- och paket.
Arbetsuppgifterna kan även komma innebära viss administrativ stöttning för övriga enheter inom avdelningen vid behov.
Rollen innebär dagliga kontakter internt med andra administratörer, medarbetare, kanslisamordnare och kanslichef, ledamöter i nämnden samt vissa externa kontakter.
Du har
• Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning från kommunal vuxenutbildning eller från en folkhögskola alternativt annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Aktuell erfarenhet av att arbeta med administrativa arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning/myndighet
• Datorvana med goda kunskaper exempelvis i Outlook, Word och Excel
• Mycket god förmåga att uttrycka dig lättillgängligt och korrekt i tal och skrift på svenska
Det är vidare meriterande om du har
• Erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning, ex. från annan myndighet eller domstol
• Erfarenhet av arbete i ett eller flera av datasystemen så som W3D3, Agresso (UBW), Sharepoint och Primula
• Erfarenhet av fakturahantering
Som person
• Är du serviceinriktad och har god förmåga att samarbeta med andra
• Är du självständig och driven på sätt att du har förmåga att se var din insats behövs och tar egna initiativ
• Är metodisk samt uppskattar att skapa ordning och reda
• Är trygg i din yrkesroll och har god självinsikt
• Har du god förmåga att hantera förändringar och nya förutsättningar
• Har du god förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt
Dina personliga egenskaper och förmågor kommer att tillmätas stor vikt.
Tjänsten
Tjänsten är en tidsbegränsad tjänst (heltid) till och med september 2026. Tillträde under februari/mars (ett snabbt tillträde ses med fördel).
Så ansöker duAnsök i form av ett personligt brev (högst en A4) och CV och svara på urvalsfrågor. Klicka på ansök nedan. Välkommen med din ansökan senast den 2026-01-07. Ansökan har dnr 2025:11988. Kompetensbaserade intervjuer kommer hållas under januari 2026.
Frågor
Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta kanslichef Anna-Karin Lundgren, tfn 08-586 083 04. Om du har frågor angående rekryteringsprocessen, är du välkommen att kontakta
rekrytering@skolinspektionen.se.
Fackliga företrädare
Fackliga företrädare är Niki Konomi, (SACO) och Maria Klasson (OFR). Båda nås via växeln 08-586 080 00.
I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Ersättning - Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Skolinspektion (org.nr 202100-6065)
Arbetsplats Skolinspektionen
Jobbnummer 9649244