Ystads tingsrätt söker en eller flera domstolshandläggare/admini
Sveriges Domstolar / Administratörsjobb / Ystad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Ystad,
Tomelilla,
Skurup,
Sjöbo,
Simrishamn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Ystad,
Lund,
Malmö,
Kristianstad,
Hässleholm eller i
hela Sverige Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Ystads tingsrätt är en domstol med ca 40 medarbetare. Tingsrätten ligger centralt i Ystad med bra kommunikationer till näraliggande orter såsom t.ex. Malmö och Lund. Tingsrätten hanterar brottmål, tvistemål, konkurser och andra domstolsärenden. Ystads tingsrätt strävar efter att uppfattas som en modern domstol som värnar om en god arbetsmiljö, ett gott bemötande såväl internt som externt samt hög servicenivå.
Arbetet innebär
Som domstolshandläggare/administratör erbjuder vi dig ett stimulerande och varierande arbete i en spännande verksamhet.
Du kommer att tillsammans med domare, notarier, domstolshandläggare och administratörer handlägga mål och ärenden utifrån ett processorienterat arbetssätt.
Arbetet kan innebära bl.a. registrering och lottning av mål, förbereda och handlägga mål inför förhandling, protokollskrivning vid förhandlingar och sammanträden, expediering av domar och beslut. Andra administrativa arbetsuppgifter som kan ingå är bevakning av laga kraft, hantering av överklaganden samt gallring och arkivering. Som handläggare/administratör finns möjligheten att, efter delegationsbeslut självständigt utföra vissa åtgärder. Arbetet präglas vidare av många kontakter såväl internt som externt.
Domstolen består i dagsläget av ett målkansli och en administrativ enhet. Mot bakgrund av ett processorienterat arbetssätt innebär detta att arbetet som domstolshandläggare/administratör utförs både på målkansli och på den administrativa enheten.
IT, säkerhet, service, ekonomi och personalhantering ligger organisatoriskt i den administrativa enheten.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har erfarenhet av administration och service från domstolsarbete, advokatbyrå eller annan jämförbar verksamhet i minst 3 år. Du har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift samt är en van datoranvändare. Du har lägst en 3-årig gymnasieutbildning.
Meriterande är om du har genomgått utbildning till paralegal, har erfarenhet av konkurshantering samt erfarenhet av digitaliserade arbetssätt.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper då arbetet kräver flexibilitet och ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Att kunna arbeta tillsammans med andra och ha förmåga att skapa goda relationer är en förutsättning liksom även en förståelse för vad uppdraget kräver.
Övriga upplysningar
Domstolen tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringsverktyg Varbi Recruit där du loggar in som arbetssökande, skapar ett konto och följer anvisningarna.
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid med provanställning under 6 månader. Tillträde den 1 september 2021 eller efter överenskommelse. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 1 september 2021 Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2021-04-12ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-04-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSveriges Domstolar
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "54-2021".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Ystads tingsrätt
Jobbnummer 5685446
Observera att sista ansökningsdag har passerat.