Vikarierande administratör till Avdelningen för behörighet och statsbidrag
Socialstyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
2025-05-20
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm,
Örebro,
Jönköping,
Härnösand,
Göteborg eller i
hela Sverige Har du erfarenhet av administrativt och serviceinriktat arbete och är strukturerad, noggrann med engagemang för utvecklingsarbete? Hos oss får du som administratör varierade arbetsuppgifter och jobba med angelägna samhällsfrågor i ett öppet arbetsklimat där du kommer vara en del i arbetet med att höja kvaliteten i vården och omsorgen. Avdelningen för behörighet och statsbidrag består av sex enheter - fyra behörighetsenheter och två statsbidragsenheter.
Publiceringsdatum2025-05-20Om tjänstenAvdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN). De fyra behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetensbevis, bevis om skyddad yrkestitel, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten. HSAN, prövar ärenden om återkallelse av legitimation m.m. Som administratör kommer du att arbeta med ett brett spann av administrativa uppgifter både för behörighetsenheterna och HSAN:s kanslifunktion. Du kommer att ansvara för att lämna ut allmänna handlingar, svara på frågor rörande behörighet och HSAN från allmänhet och media, i vissa fall på engelska. Du kommer att administrera post och vidta relevanta åtgärder. Du kommer även att sammanställa statistik och fungera som utredarstöd inom behörighetsprocessen. Du kommer även sköta viss diarieföring samt hantera fakturor.
Om dig
För att lyckas i rollen behöver du ha god förmåga att arbeta strukturerat med olika typer av arbetsuppgifter. Du planerar och organiserar ditt arbete väl. Du bidrar till ett gott samarbete och motiveras av att vilja bidra och stödja andras arbetsprocesser på ett prestigelöst sätt. För att lyckas i rollen är du även noggrann, lyhörd och har engagemang för utvecklingsarbete. Du har också lätt för att lära dig och att arbeta i nya IT-system. Du är van att ta ansvar och kan arbeta självständigt och effektivt samtidigt som du tycker om att arbeta tillsammans med andra. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har
• gymnasieexamen
• erfarenhet av arbete som administratör med liknande arbetsuppgifter relevanta för uppdraget från handläggande verksamhet inom statlig myndighet
• goda kunskaper i MS Office främst Word, Excel, och Outlook
• mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska
• goda muntliga och skriftliga kunskaper i engelska.
Det är meriterande om du har
• eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, gärna påbyggnadsutbildning inom ekonomi/administration/ juridik alternativt akademisk utbildning
• erfarenhet av arbete med utlämnande av offentliga handlingar
• erfarenhet av dokumenthantering och diarieföring
• kunskaper och erfarenhet av fakturasystem såsom Agresso.
Bra att veta
Anställningen är ett vikariat på heltid, till och med februari 2026, med start så snart som möjligt. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir administratör och din placering är på enheten för behörighet 3, avdelningen för behörighet och statsbidrag.
När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del av urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder oss inte av personligt brev vid urvalet, därför bifogar du endast ditt cv.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Anna Persson på
anna.persson@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta personalspecialist Paul Henriksson på
paul.henriksson@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för SACO-S är Isabelle Ålander
isabelle.alander@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund,
anders.nordlund@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.
Välkommen med din ansökan senast 30 maj 2025.
Ersättning Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Socialstyrelsen (org.nr 202100-0555),
http://www.socialstyrelsen.se Jobbnummer 9350305