Vi söker nu en budget- och skuldrådgivare!

Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg / Ekonomiassistentjobb / Lekeberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Lekeberg, Karlskoga, Degerfors, Hallsberg, Storfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg i Lekeberg

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.

Detta är en tjänst som är kopplad till en avtalssamverkan mellan Askersund, Hallsberg och Lekeberg. Medarbetaren kommer att arbeta mot dessa tre kommuner, vilket innebär en rörlighet mellan kommunerna. Anställningsansvar och placering är i Lekebergs kommun.

Publiceringsdatum
2024-10-09

Arbetsuppgifter
I budget-och skuldrådgivarens arbete ingår att ge privatekonomisk rådgivning till kommunens invånare genom telefon, videomöten och besök. Rådgivningen syftar till att ge människor stöd och vägledning i att hitta långsiktiga och hållbara lösningar till sina ekonomiska svårigheter. Arbetet bygger på det personliga mötet och budget-och skuldrådgivaren har en viktig roll i att, tillsammans med invånaren, skapa balans över den löpande ekonomin och hitta realistiska lösningar till skuldproblemen. Budget-och skuldrådgivaren anpassar rådgivningen utifrån den enskildes behov, förmågor och möjligheter.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att hjälpa invånaren att få en överblick av hushållets ekonomi, göra budget, kartlägga skulder, förhandla med fordringsägare och ge stöd innan, under och efter ansökan om skuldsanering. I arbetet ingår också att planera och genomföra olika typer av utåtriktade utbildningsinsatser som syftar till att förebygga överskuldsatthet och öka kännedomen om verksamheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, sociologi, beteendevetenskap, ekonomi eller annan utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet inom området bedöms likvärdig.
Du ska ha god kunskap om kommunens uppdrag samt olika samhällsinstanser. Vi ser också att du ska ha erfarenhet av att ge rådgivning till människor i utsatta situationer och att du har kunskaper i bemötande, samtalsmetodik samt vana av att arbeta med individanpassat förändringsarbete.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som inneburit kontakt med andra myndigheter, såsom Skatteverket, CSN, Försäkringskassan och Kronofogden med flera.
Meriterande är även att du tidigare har arbetat som budget- och skuldrådgivare och har genomfört Konsumentverkets grundutbildning i budget-och skuldrådgivning eller annan likvärdig utbildning.
Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och har god språklig förmåga i tal och skrift.
Avgörande för framgång är att du som person är trygg och förtroendeingivande. Du har ett flexibelt och lösningsfokuserat förhållningssätt och trivs bra i en föränderlig arbetsmiljö. Det är viktigt att du har en vilja att hjälpa andra, är lyhörd samt förmår att anpassa ditt arbetssätt och din kommunikation efter individen. Du har en god administrativ förmåga, är strukturerad och har en god förmåga att växla mellan arbetsuppgifter av olika slag. Du har vidare en god samarbetsförmåga men trivs även med att arbeta självständigt och tar ansvar för att utveckla dina arbetsmetoder.

ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.

Intervjuer kan komma att ske löpande före ansökningstidens utgång.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1316588".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg

Kontakt
Tf. socialchef
Maria Engdahl
maria.engdahl@lekeberg.se
0585-487 07

Jobbnummer
8945615

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg: