Vi söker 2 Informationssekreterare (vikariat)

Halmstads kommun, Kommunikationsavdelningen / Administratörsjobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Kommunikationsavdelningen i Halmstad

Halmstad är en populär turistort såväl som hemstad. Här bor 95 000 invånare som ständigt blir fler i en av landets mest expansiva regioner. Tillsammans med kommunens 7 900 medarbetare har du chansen att vara med och utveckla Halmstad som hemstad, kunskapsstad och upplevelsestad. Vi har fler än 70 yrkesgrupper som gör skillnad. Vill du vara med?

Stadskontoret förbereder och verkställer de kommunövergripande politiska besluten. Vår strävan är att bidra till en effektiv organisation med medborgarnas bästa i fokus. Vi samordnar, utvecklar och stödjer förvaltningar/bolag inom bl.a. områdena ekonomi, personal, upphandling, IT, kommunikation och samhällsutveckling.

Publiceringsdatum
2015-04-16

Arbetsuppgifter
Tjänsterna är placerade vid den nybildade kommunikationsavdelningen som bl.a. ansvarar för samordning av kommunkoncernens operativa och strategiska kommunikationsarbete.

Vi söker två serviceinriktade personer med intresse för att arbeta i en politisk organisation. Den ena tjänsten är kopplad till ordföranden i kommunstyrelsen och övriga kommunråd i den politiska majoriteten. Den andra tjänsten innebär stöd till oppositionsråden på halvtid, övrig tid är som kommunikatör på kommunikationsavdelningen. I rollen som informationssekreterare fungerar du bl.a. som rådgivare och stöd åt kommunråden. Du arbetar med alltifrån kommunikations- och mediefrågor till demokratiutveckling. Under våren är det också ditt ansvar att, tillsammans med kommunens avdelning för ekonomi- och styrning samt stadskontoret i övrigt, stödja kommunråden i arbetet med att ta fram kommunens planeringsdirektiv med budget. I det arbetet ansvarar du för att ta fram underlag till och skriva texter, formulera mål och mätetal samt för att samordna och processleda delar av budgetarbetet.

Din arbetsdag är varierande och kräver att du kan hålla många arbetsuppgifter i gång samtidigt. Ena stunden skriver du ett pressmeddelande, arbetar med underlag för beslut eller uppdaterar webben för att i nästa stund praktiskt förbereda och samordna möten, svara på telefonsamtal eller boka resor. För att lyckas krävs det att du har en god förmåga att planera, prioritera och strukturera ditt arbete.

Båda informationssekreterarna förväntas förstås också bidra till utvecklingen av den nybildade kommunikationsavdelningens och dess arbetsuppgifter. Det kan handla om alltifrån hantering av sociala medier och massmediearbete till strategiskt kommunikationsstöd åt övrig verksamhet och kommunikationschefen samt hantering av kommunikationskanaler.

Kvalifikationer
Du som söker har högskole-/universitetsexamen inom statsvetenskap, journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildningsbakgrund som arbetsgivaren finner lämplig. Meriterande är utbildning inom statsvetenskap.

Du har en mycket god analytisk förmåga och stor erfarenhet av att uttrycka dig i tal och skrift. Du är allmänbildad och har ett stort samhällsintresse.

Du har erfarenhet av kommunikation- och informationsarbete för digitala medier och hantering av kommunikationsplaner och massmediekontakter.

Du har goda kunskaper i dagens kommunikations- och IT-redskap och du behärskar Office-programvaror samt sedvanliga publiceringsverktyg och bildhanteringsprogram.

Dina personliga egenskaper
Som person har du hög integritet, du är serviceinriktad och trivs med att arbeta både flexibelt och strukturerat med tydliga tidsramar. Du trivs med andra människor och är van att samverka med många funktioner för att uppnå ett bra slutresultat.

Meriterande erfarenheter
Det är meriterande att ha erfarenhet av arbete i offentlig sektor, t.ex. inom demokratiutveckling och invånarinflytande. Vi anser också att erfarenhet av strategiskt arbete i en komplex organisation och hantering av massmediakontakter är meriterande, liksom erfarenhet av arbete med målstyrning.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast möjligt. , upphör: Den ena tjänsten avser 1 år med möjlighet till förlängning. Den andra avser 6 månader med möjlighet till förlängning. .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-05-10
Ange följande referens när du ansöker: A466487
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Åsa Hedin, Kommunikationschef 0766 - 10 98 63

Facklig kontakt
Therese Wallgren, SSR 035-13 72 88
Marcus Andersson, Vision 076-880 91 11

Företag
Halmstads kommun, Kommunikationsavdelningen

Adress
Halmstads kommun, Kommunikationsavdelningen
Box 153
30105 Halmstad

Kontorsadress
Kyrkogatan 5 Halmstad

Jobbnummer
2251066

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Halmstads kommun, Kommunikationsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads kommun, Kommunikationsavdelningen: