Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sveriges Domstolar

Sveriges Domstolar / Organisationsutvecklarjobb / Jönköping
2022-11-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sveriges Domstolar" (publicerad 2023-04-04) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping, Eksjö, Skövde, Borås, Alingsås eller i hela Sverige

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/



Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket

Till enheten för digital mål- och ärendehantering söker vi en verksamhetsutvecklare som vill arbeta med digitalisering av Sveriges Domstolar.

Vad innebär arbetet?

Den 3 oktober 2022 driftsattes Digitalt brottmålsavgörande, förkortat DiBa. DiBa är ett verksamhetsstöd för hantering av brottmålsavgöranden i tingsrätt. Genom verksamhetsstödet har det införts en ny strukturerad hantering av brottmålsinformationen mellan Sveriges Domstolar och övriga myndigheter i rättskedjan, däribland Polisen, Åklagarmyndigheten, Kriminalvården och BRÅ. Domen i DiBa är digital och signeras med en elektronisk underskrift.

Driften av DiBa har fungerat på ett bra sätt, nu behöver vi fortsätta utvecklas systemet efter domstolarnas behov och önskemål. Bland annat ska domens utformning förbättras. Det ska också införas funktioner som underlättar hanteringen av stora mål.

Det bedrivs också flera andra utvecklingsarbeten på enheten, bland annat som gäller hanteringen av sekretessbelagda uppgifter i brottmål och elektronisk underskrift i Vera av andra avgöranden än brottmålsavgöranden.

I dina arbetsuppgifter kommer framförallt att ingå att arbeta med att vidareutveckla DiBa. Du kommer att analysera ändringsönskemål som lämnats om systemet och arbeta med krav och behov som domstolarna har liksom att realisera dessa behov. I arbetet kommer du att samarbeta med medarbetare med såväl juridisk som teknisk kompetens.

Arbetet innebär externa kontakter, främst med representanter för Sveriges Domstolar och andra myndigheter i rättskedjan. Placeringsort är Jönköping eller Göteborg. Tjänsteresor kan ingå i arbetet.

Vem är du?

Vi söker dig som är hovrättsassessor, tf. hovrättsassessor eller tingsrättsfiskal och som i tingsrätt arbetar eller har arbetat i DiBa.

Du ska ha erfarenhet av utvecklingsarbete eller administrativt arbete i domstol, särskilt meriterande är om du har arbetat med digitaliseringsfrågor. Arbetet kräver att du som person är ansvarstagande, problemlösande och analytisk. Du behöver ha god förmåga till helhetssyn på verksamheten och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt. Du behöver ha lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men också vara självständig, drivande, noggrann och ta egna initiativ.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Vilka är vi?

Enheten för digital mål- och ärendehantering är en av tre enheter i Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges Domstolar. I detta arbete ingår bland annat att utveckla domstolarnas verksamhetsstöd och det elektroniska informationsutbytet med myndigheter i rättskedjan och med medborgare. På enheten finns drygt 20 medarbetare.

Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor.

Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Här arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast Visstidsanställning till

Publiceringsdatum
2022-11-10

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1437".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Domstolsverket

Kontakt
Jan Josefsson, enhetschef
072-1424672

Jobbnummer
7159239

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: