Verksamhetscontroller till myndighet i tillväxt!

Post- och Telestyrelsen / Controllerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vill du jobba på en myndighet som har ett spännande uppdrag och där du får möjlighet att vara med att driva förändrings- och utvecklingsarbete? Då kan du vara den vi söker!

I den här rollen tillhör du enheten för strategisk styrning som har i uppgift att vara stödjande och styrande för myndighetens planering och uppföljningsprocesser. Enheten är nyetablerad under 2024 och idag finns det två verksamhetscontrollers och tre finansiella controllers.

Om rollen
Som verksamhetscontroller kommer du att få möjlighet att arbeta brett med den strategiska styrningen och verksamhetsuppföljningen på myndighetsövergripande nivå. Du kommer att arbeta bland annat med att förvalta och utveckla myndighetens styrmodell, strategiska verksamhetsplan och årlig verksamhetsplan. Utöver det ingår löpande uppföljning av verksamheten och arbete med årsredovisningen.

I rollen ingår även att analysera verksamhetsbehov, effekterna av myndighetens arbete samt ta fram beslutsunderlag så att ledningen kan göra tydliga prioriteringar. Du är delaktig i att tolka vårt uppdrag enligt bland annat instruktion och regleringsbrev samt utveckla våra strategier och metodstöd. Uppdraget innebär nära samarbete med myndighetens chefer.

Om teamet
Inom enheten finns lång erfarenhet och bred kompetens kring verksamhet- och ekonomistyrning. Vi arbetar med utfördelade ansvar för de övergripande processerna och hjälper varandra att lyckas via samarbete och dialog. Utvecklingsintresset är stort och det ger utrymme till konstruktiva och problemlösande diskussioner. Som tidigare nämnt är vi fem till antalet på enheten och utökar nu med en verksamhetscontroller.

Om dig
För att vara framgångsrik i den här rollen behöver du ha en god förmåga att kunna jobba lösningsorienterat och strukturerat. Du har ett helhetsperspektiv och kan med lätthet förutse möjligheter och utmaningar i arbetet. Du har en god kommunikativ förmåga, då du kommer ha många olika kontaktytor.

För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

• Relevant högskoleexamen inom statsvetenskap, organisations- och verksamhetsstyrning, ekonomi eller motsvarande
• Flerårig aktuell erfarenhet av arbete med verksamhetsplanering och verksamhetsstyrning
• Erfarenhet av att sammanställa och analysera underlag
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Erfarenhet av att skriva rapporter

Det är även meriterande om du har:

• Erfarenhet av att driva projekt- och förändringsarbete
• Ansvarat för utveckling av styrningsprocess
• Erfarenhet av att arbeta med förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

För mer information kontakta enhetschef Christian Koch på christian.koch@pts.se eller HR-specialist Eva Bennich Rathsman på eva.bennichrathsman@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Välkommen med din ansökan senast 30 april 2024.

Att arbeta på PTS
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8598877

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: