Utvecklingsstrateg med fokus på digitalisering - Aneby kommun
Aneby kommun, Kommunserviceavdelningen / Organisationsutvecklarjobb / Aneby
2025-12-09
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Aneby,
Jönköping,
Nässjö,
Habo,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Aneby kommun, Kommunserviceavdelningen i Aneby Vill du arbeta som utvecklingsstrateg i Aneby kommun och vara en drivkraft i omställningsarbetet för att möta kommande välfärdsutmaningar och forma framtidens samhällstjänster? Hos oss får du en roll där du arbetar både strategiskt och operativt, med korta beslutsvägar och möjlighet att göra verklig skillnad.
Om rollen
Som utvecklingsstrateg har du en nyckelroll i Aneby kommuns strategiska utvecklingsarbete och arbetar för att förverkliga kommunens vision genom att leda och stödja organisationens verksamheter i digitalisering, datadriven utveckling och förändringsledning. Du har ett nära samarbete med kommunens ledning och övriga stödfunktioner. Din roll är både strategisk och operativ - du är drivande och tar initiativ, leder och deltar i processer och projekt och bygger framtidens Aneby tillsammans med andra.
Du kommer bland annat att ansvara för:
• Arbete med att driva och samordna kommunens utvecklingsarbete med fokus på digitalisering samt att stödja verksamheterna i deras utvecklingsarbeten inom området.
• Verka för ökad digital mognad.
• Informationssäkerhetsfrågor.
• Omvärldsbevaka inom digitalisering och utveckling samt sprida kunskaper i organisationen.
• Samverkan med andra kommuner, regioner, myndigheter och externa aktörer.
• Stötta chefer och medarbetare i det fortsatta omställningsarbetet.
Och dina arbetsuppgifter kommer att bland annat inkludera:
• Arbeta med strategiska utvecklingsfrågor.
• Att följa upp utvecklingsarbetet och skapa strukturer för att de förändringar som görs ska bli hållbara över tid.
• Leda, stödja och delta i införanden av nya digitala lösningar och verktyg, exempelvis inom datadriven utveckling, AI och införande av initiativen i SKR:s Handslaget.
• Ta fram beslutsunderlag, genomföra utredningsuppdrag och svara på remisser.
• Delta i olika nätverk kopplade till utveckling och digitalisering.
• Samordna och leda det kommunövergripande utvecklings/digitaliseringsrådet samt arbetsuppgifter kopplade till rådets arbete.
• Samordna och leda det kommunövergripande informationssäkerhetsrådet samt arbetsuppgifter kopplade till rådets arbete.
Publiceringsdatum2025-12-09KvalifikationerVi söker dig som vill vara med och utveckla Aneby kommun framåt. För tjänsten krävs:
• Relevant yrkeshögskole- eller högskoleutbildning, alternativt god erfarenhet från liknande arbete.
• Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet, gärna inom den kommunala sektorn.
• Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande tjänst.
• Det är också meriterande om du har erfarenhet av förändringsledning.
Som person tänker vi att du har ett genuint intresse för utveckling och digitalisering samt är nyfiken på att testa nya digitala lösningar och förändrade arbetssätt. Du har förmåga att se till helheten, kan anpassa dig och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är lösningsorienterad och ser möjligheter i svåra och komplicerade situationer genom att vara kreativ och tänka i nya banor.
Vi tror också att du är en lagspelare som har lätt för att bygga nätverk och samarbeta med olika människor, samtidigt som du har förmågan att arbeta självständigt. Du har förmågan att skapa engagemang hos andra och är en god kommunikatör i tal och skrift. Du är strukturerad och arbetar enligt tydliga processer. Du är bra på att organisera och strukturera ditt arbete och slutför det du har påbörjat inom avsatt tid.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Om Aneby kommun
Aneby kommun är en värderingsstyrd arbetsgivare som präglas av öppenhet, utveckling och ansvar. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsplats och en förebild inom offentlig sektor, där engagemang och stolthet genomsyrar verksamheten.
Hos oss arbetar vi tillsammans för att skapa trygghet, kvalitet och hållbar utveckling för invånare, brukare och medarbetare. Genom tillit, delaktighet och kontinuerligt lärande bygger vi en kultur där alla bidrar till att förverkliga kommunens uppdrag - idag och för framtiden.
Varför jobba hos oss
Att arbeta i Aneby kommun innebär att vara en del av en värderingsstyrd organisation där öppenhet, utveckling och ansvar är ledstjärnor. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare i Småland som erbjuder trygga anställningar, meningsfulla uppdrag och möjlighet att påverka framtidens välfärd.
Som medarbetare hos oss får du:
• Meningsfullt arbete - du bidrar direkt till samhällsnytta och människors vardag.
• Utvecklingsmöjligheter - kontinuerlig kompetensutveckling och chans att växa i din roll.
• Trygghet och stabilitet - kommunal anställning med kollektivavtal och goda villkor.
• Öppen kultur - vi arbetar med tillit, samarbete och delaktighet.
• Utrymme för idéer - här uppmuntras initiativ, innovation och engagemang.
• Balans och trivsel - fokus på hälsa, arbetsglädje och hållbar arbetsmiljö.
Hos Aneby kommun får du mer än ett jobb - du blir en del av en arbetsplats som gör skillnad varje dag.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C294208".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Aneby kommun (org.nr 212000-0498)
Arbetsplats Aneby kommun, Kommunserviceavdelningen
Kontakt Avdelningschef Kommunserviceavdelningen
Johanna Evegren
johanna.evegren@aneby.se 0380 46 300 Jobbnummer 9634671