Utredningssekreterare

Herrljunga kommun, Administrations- och kommunikationsenheten / Administratörsjobb / Herrljunga
2024-09-13


Visa alla administratörsjobb i Herrljunga, Vårgårda, Vara, Falköping, Ale eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Herrljunga kommun, Administrations- och kommunikationsenheten i Herrljunga

Välkommen till Herrljunga! Med ett strategiskt läge i Västra Götaland och närhet till större städer kan du enkelt pendla och ta del av storstadens utbud, samtidigt som du behåller småstadens charm och gemenskap. Med naturen nära till hands finns det dessutom gott om möjligheter till friluftsliv och rekreation.

Hos oss får du chansen att arbeta i en stimulerande miljö där ditt arbete verkligen gör skillnad. Vi sätter människan i centrum och strävar efter att varje medarbetare ska känna sig välkommen och sedd.

Vill du vara med och forma framtidens Herrljunga? Bli en del av oss för att göra vår kommun till den bästa platsen att bo, leva och arbeta på. Tillsammans bygger vi ett Herrljunga med växtkraft!

Vi söker nu en utredningssekreterare till vår administration- och kommunikationsenhet, på kommunstyrelsens förvaltning, för ett längre vikariat. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag att ge stöd och service åt allmänhet, förvaltningar, politik och att säkerställa att den demokratiska processen går till på ett transparant och rättssäkert sätt. Vi ansvarar bland annat för registratur och hantering av allmänna handlingar, nämndadministration, arkiv och kommunikation. Enheten består av åtta medarbetare.

Publiceringsdatum
2024-09-13

Arbetsuppgifter
I din roll som utredningssekreterare ingår ansvar för registratur och sekreteraruppdrag i nämnd/-er samt viss utredningsarbete.

Som sekreterare för en eller flera nämnder har du ett samordningsansvar för hela nämndprocessen. Detta innebär samordning av kallelse och beslutsunderlag, stöd till förvaltningschefer och handläggare i ärendehantering och framtagande av beslutsunderlag, kvalitetsgranskning av underlag, samordningsansvar för tjänstepersonberedningar och presidieberedningar, protokollskrivning på sammanträde och expediering av beslut.

Utöver sekreterarrollen kommer du också arbeta som registrator för en eller flera nämnder. Detta innebär ett helhetsansvar för registratur och diarieföring av allmänna handlingar såsom postöppning (fysisk och digital), registrering och diarieföring av allmänna handlingar, bedömning vid och utlämnande av allmänna handlingar.

Inom tjänsten kommer också kvalificerad handläggning ingå såsom utredningsarbete och/eller viss verksamhetsutveckling. Detta innebär utveckling av rutiner och översyn av processer, ta fram ny information och sammanställa resultat. Det ingår också arbete med att uppdatera styrdokument och framtagande av nya rutiner och riktlinjer samt visst utredningsarbete såsom förberedelse av beslutsunderlag.

I alla dina uppdrag kan du behöva planera och genomföra utbildningar för att stärka kompetens i kommunens verksamheter inom dessa områden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har juridisk kompetens eller erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig verksamhet. Likaså är det meriterande om du har tidigare erfarenhet av registrator eller nämndarbete.

Du har god kunskap om relevant lagstiftning såsom kommunallag, offentlighets- och sekretesslag. Har du arbetat med processkartläggning, kvalitetsarbete eller verksamhetsutveckling är det meriterande.

Du har mycket god IT-vana. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i politiskt styrd verksamhet.

Som person är du en positiv kraft som är service-/samarbetsinriktad och drivande, men ödmjuk för de omständigheter och verksamhetsutmaningar som finns. Du ser det som naturligt att samarbeta med både med andra i kommunens verksamheter likväl som med externa aktörer/parter. Det är därför viktigt att du både kan arbeta självständigt och planera ditt arbete tillsammans med andra. Dina avvägningar görs utifrån ett helhetsperspektiv, för att hitta de bästa lösningarna och för att nå framgång behöver du ha ett diplomatiskt anlag och vara en god kommunikatör i såväl tal som skrift.

ÖVRIGT
I Herrljunga kommun gäller heltid som norm med möjlighet till deltid. Om heltidsuppdrag saknas kan det innebära att tjänster kan kombineras med andra arbetsuppgifter, eller vid annan arbetsplats.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Herrljunga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan! Intervjuer kommer planeras/genomföras löpande under annonsperioden.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare:
Herrljunga kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C209046".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Herrljunga kommun (org.nr 212000-1520)

Arbetsplats
Herrljunga kommun, Administrations- och kommunikationsenheten

Kontakt
Administrations- och kommunikationschef
Anela Lennartsson
0513-17112

Jobbnummer
8899461


Prenumerera på jobb från Herrljunga kommun, Administrations- och kommunikationsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Herrljunga kommun, Administrations- och kommunikationsenheten: