Utredare/verksamhetsspecialist

Havs- och vattenmyndigheten / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Havs- och vattenmyndigheten i Göteborg, Sotenäs, Karlskrona eller i hela Sverige

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning för våra vattenresurser, både i havet, i sötvatten och inom fisket. Vi är drygt 300 engagerade medarbetare och skapar tillsammans en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt. På HaV är vi öppna, kompetenta och ansvarstagande i vår myndighetsutövning och vi har vår placering i centrala Göteborg.

Avdelningen för havsförvaltning ansvarar för samordning och utveckling av arbetet med EU:s havsmiljödirektiv samt för utveckling och införande av en svensk havsplanering och andra maritima frågor. Avdelningen ansvarar också för nationell fiskförvaltning och genomförandet av EU:s gemensamma fiskeripolitik.

Enheten arbetar med tillståndshantering och fördelning av fiskemöjligheter inom yrkesfisket, bland annat att utfärda fiskelicenser och personliga fiskelicenser.



Utredare/verksamhetsspecialist

Publiceringsdatum
2021-04-01

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för att utvärdera, utveckla och analysera IT-system och regelverket inom fiskets område.

Du samordnar även Fisketillståndsenhetens handläggning av tillståndsbeslut inför årsskiften och enhetens digitaliseringsutveckling.

Andra arbetsuppgifter består i att analysera biologiska underlag vid tillträdeshandläggning och arbeta med statistikuppföljningar avseende yrkesfisket. Du tar fram och analyserar uppgifter ur databaser, bereder yttranden i sakfrågor och handlägger ärenden.

Som verksamhetsspecialist är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att i nära samverkan med användare och IT-utvecklare förvalta och utveckla de IT-system som används för hantering av fiskelicenser, personliga fiskelicenser, fisketillstånd, fiskemöjligheter samt e-tjänsten Fiskerätt. Du ansvarar också för användarstöd, system- och behörighetsadministration och utbildning av användare inom dessa system

I rollen ingår även:

- att i nära samarbete med verksamheten identifiera behov av ny IT-funktionalitet och digitaliseringen av ärendehandläggningen
- säkerställa systemet avseende funktionalitet och kvalitet
- att ansvara för enhetens digitaliseringsarbete
- att handlägga ansökningar om fisketillstånd och fiskelicenser
- att handlägga överlåtelser av fiskemöjligheter
- att delta i införandet av myndighetens dokument- och ärendehandläggningssystem i enhetens handläggning



Kvalifikationer
Du som söker denna tjänst ska ha högskoleexamen motsvarande minst kandidatnivå inom samhällsvetenskap eller ekonomi eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

Du har minst tre års erfarenhet av att arbeta på myndighet, länsstyrelse eller kommun och erfarenhet av myndighetsutövning innefattande handläggning av individrelaterade ärenden samt utredningsuppdrag.

Du har erfarenhet av systemförvaltning och systemutveckling

Du bör ha erfarenhet av att ta ut och sammanställa information från databaser

Du bör ha erfarenhet av att samarbeta med andra aktörer och myndigheter inom sektorn samt god kunskap om relevant EU-lagstiftning och nationell lagstiftning

Du bör ha goda kunskaper om svenskt yrkesfiske. Vi ser även gärna att du har kunskaper om svenskt yrkesfiske

I den här rollen krävs att du tar ansvar för din uppgift, att du själv strukturerar angreppssätt och driver dina processer vidare. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar.

Givetvis krävs även att du har god samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor

Anställningen är placerad i Göteborg. Anställningen är ett vikariat till och med 31 augusti 2022 med start snarast efter överenskommelse. Havs- och vattenmyndigheten tillämpar individuell lönesättning.



Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen.

För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan!

Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Havs- och Vattenmyndigheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/15".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Havs- och Vattenmyndigheten (org.nr 202100-6420)

Arbetsplats
Avdelningen för havsförvaltning, Fisketillståndsenheten

Jobbnummer
5668615

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Havs- och vattenmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Havs- och vattenmyndigheten: