Utredande socialsekreterare på Barn och familj
Sölvesborgs kommun, Arbete- och välfärdsförvaltning / Socialsekreterarjobb / Sölvesborg
2023-08-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Utredande socialsekreterare på Barn och familj" (publicerad 2024-06-18) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Sölvesborg,
Bromölla,
Karlshamn,
Olofström,
Kristianstad eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sölvesborgs kommun, Arbete- och välfärdsförvaltning i Sölvesborg Arbete- och välfärdsförvaltningen består av Individ- och familjeomsorg, Stöd, service och boende samt Utbildning, arbete och förebyggande. Totalt är vi cirka 300 medarbetare som arbetar salutogent och lösningsinriktat med en kunskapsbas i metoder med vetenskaplig grund.
Vårt uppdrag är att hjälpa och stödja individer med sociala problem och/eller funktionssvikt, att arbeta förebyggande och främjande för att motverka utanförskap och sociala problem och genom studier eller sysselsättning hitta vidare ut i arbetslivet mot självförsörjning. Utifrån ett barnrättsperspektiv hjälper, stödjer och skyddar vi barn och ungdomar för att de ska kunna leva och utvecklas under goda och trygga förhållanden.
Placering: Barn och familj på Individ- och familjeomsorgen.
Välkommen till oss i Sölvesborgs kommun!
Vårt arbetssätt präglas av höga och positiva förväntningar, nolltolerans mot kränkande behandling samt gott bemötande. Vår uppgift är att skapa värde för andra och när vi gör det skapar vi värde för oss själva.
Vill du arbeta i en kommun vars ledstjärnor och värdegrund är värme, närhet och engagemang? Vi på avdelningen för Barn och familj erbjuder en arbetsplats som genomsyras av en helhetssyn gentemot våra medborgare och vi bejakar medarbetarnas personliga styrkor. Vårt arbetssätt baserar sig på ett lösningsfokuserat synsätt, inkludering och att se möjligheterna hos varje individ.
Barn och familjs arbetsområden är myndighetsutövning med utredande-, barn- och familjehemssekreterare. Vi på Barn och familj söker en utredande socialsekreterare då en kollega ska gå vidare till nya utmaningar.
Totalt är vi ca 50 medarbetare inom IFO. Inom Barn och familj är vi 14 medarbetare.
Vi erbjuder dig:
• Individuellt anpassad introduktion genom mentorskap
• Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning
• Engagerade kollegor
• Möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan, om verksamheten tillåter
• Flexibel arbetstid
• En fräsch arbetsplats mitt i centrum med ca 3 minuters promenad till allmänna kommunikationer.
• Yrkesresan - ett samarbete mellan SKR, Socialstyrelsen och Regionala samverkans- och stödstrukturer (RSS)
Publiceringsdatum2023-08-07ArbetsuppgifterSom utredande socialsekreterare inom Barn och familj handlägger du utredningar och insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) och enligt Lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).
Det krävs att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners ex skola, sjukvård, polis med flera. Som socialsekreterare har du även ansvar för att följa upp de insatser som beviljas efter att en utredning har genomförts.
Du har stöd av 1:e socialsekreterare och avdelningschef. Möjlighet till kompetensutveckling finns. Handledning via extern handledare erbjuds kontinuerligt.
KvalifikationerVi söker dig med socionomexamen. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och familj är meriterande. Du bör ha erfarenhet av dokumentationsstödet Lifecare samt god datakunskap vilket är viktigt då vi arbetar aktivt med dokumentation. Signs of Safety är meriterande.
I arbetet som socialsekreterare bör du vara trygg i din yrkesroll och kunna möta människor i behov av socialtjänstens stöd och hjälp på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Du tycker om att träffa nya människor och är villig att berätta om vad det innebär att vara uppdragstagare för de som är intresserade. Vi lägger stor vikt vid bemötande av de personer som söker vår hjälp.
I din yrkesroll är det viktigt med inlevelseförmåga, lyhördhet och kreativitet i mötet med de personer vi tillsammans arbetar för. Du ska ha god förmåga att samarbeta med både kollegor och verksamhetens samverkanspartner. Arbetet kräver en god förmåga att analysera, bedöma samt fatta rättssäkra beslut.
För Sölvesborgs kommun är det viktigt att du som ny arbetstagare känner dig bekväm med vår värdegrund och vill arbeta med den i vardagen, därför lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. För tjänsten krävs goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Har du ytterligare språkkunskaper ser vi det som ett plus.
B-körkort, manuell växel, är ett krav.
ÖVRIGT
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut. Är du intresserad av att söka tjänsten, skicka in din ansökan så snart som möjligt.
I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här.
Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på
www.solvesborg.se/jobb Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter till både Karlskrona och Malmö.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-10-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "76/23".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sölvesborgs kommun (org.nr 212000-0852)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Sölvesborgs kommun, Arbete- och välfärdsförvaltning
Kontakt Avdelningschef
Gabriella Du Rietz
0456-81 63 44 Jobbnummer 8008466
Observera att sista ansökningsdag har passerat.