Upphandlingsexpert med affärsområdesansvar

Migrationsverket, Huvudkontor, Planeringsavdelningen / Inköpar- och marknadsjobb / Norrköping
2025-04-29


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Planeringsavdelningen i Norrköping, Sundbyberg, Stockholm eller i hela Sverige

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor - migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!

Publiceringsdatum
2025-04-29

Beskrivning
Myndigheten har fått flera nya uppdrag som innebär att vi behöver bli fler på enheten.

Upphandlings- och inköpsenheten söker nu flera medarbetare som vill arbeta hos oss som upphandlingsexpert med eget affärsområdesansvar företrädelsevis inom område språktjänster eller IT, men det kan även bli aktuellt med andra områden.

Planeringsavdelningens huvuduppdrag är att samla och stärka myndighetens förmåga till långsiktig planering och analys samt säkerställa arbetet mot gemensamma mål. Upphandlings- och inköpsenheten har i uppdrag att utveckla, styra och samordna myndighetens inköp. Enheten ansvarar också för rådgivning kring inköps- och avtalsfrågor. I uppdraget ingår även att förvalta och följa upp avtal samt att utveckla myndighetens e-handel.

Upphandlings- och inköpsenheten ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten som idag är uppdelad i olika kategorier baserat på hur Migrationsverkets verksamhet ser ut. Kategorierna är uppdelade i olika affärsområden där upphandlingsexpert med affärsområdesansvar förvaltar avtalen inom affärsområdet. Arbetet bygger på ett helhetsansvar över tid, vilket bland annat inkluderar upphandlingar/avrop, dialoger, strategiarbete, samt kontinuerligt uppföljningsarbete i enlighet med Migrationsverkets affärsprocess.

Totalt består enheten av ca 27 medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som upphandlingsexpert vid Migrationsverket ansvarar du för att skapa förutsättningar för kategoriarbete, genom att driva och stödja affärsprocessen avseende anskaffning av varor och tjänster inom respektive kategori och affärsområde. Arbetet innebär en projektledande roll i genomförandet av upphandlingar, avrop som kräver förnyad konkurrensutsättning samt kvalificerade direktupphandlingar.

I arbetet ingår även att gemensamt med övrig verksamhet identifiera och analysera förbättringsförslag, skapa och förankra strategier för framtida behov och affärer samt arbeta med kontinuerlig uppföljnings- och effektiviseringsarbete.

Kvalifikationer
I denna roll ser vi det som viktigt att du trivs i en flexibel arbetsmiljö som präglas av samarbete. Arbetet ställer stora krav din på förmåga att ta eget ansvar för att leverera enligt överenskommelse. Du är professionell och resultatorienterad i din yrkesroll. Du har god förmåga att strukturera och prioritera i ditt arbete. Arbetet innehåller många personkontakter och ställer därmed krav på att du är kommunikativ, serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga. Migrationsverket strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du kan känna delaktighet och ansvar.

Kvalifikationer
- Eftergymnasial utbildning inom områdena upphandling, juridik, ekonomi eller motsvarande inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Aktuell arbetslivserfarenhet av att självständigt planera och genomföra upphandlingar och upprätta avtal i anslutning till genomförda upphandlingar/avrop
- Kunskap och erfarenhet inom Lagen om offentlig upphandling
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och i skrift
- God data- och systemvana, samt erfarenhet av upphandlingsverktyg

Meriter
- Erfarenhet av kategoribaserat arbetssätt
- Erfarenhet av upphandlingsarbete på statlig myndighet
- Grundläggande kunskaper inom affärsjuridik
- Erfarenhet av Migrationsverkets verksamhet och uppdrag
- Erfarenhet av hållbarhetsarbete kopplat till upphandling



I vårt arbete ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetssamtal och en del bakgrundskontroller kommer att göras som en del av den sammanvägda bedömningen. Tjänsten kan även komma att innebära arbete som kräver placering i säkerhetsklass.

Anställningsvillkor
- Anställningsform: tills vidare med sex (6) månaders provanställning
- Arbetstid: kontorsarbetstid
- Vi tillämpar individuell lönesättning
- Placering: Norrköping
- Tillträde: enligt överenskommelse, gärna snarast möjligt

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om den aktuella rollen är du välkommen att kontakta rekryterande chef Anna Glad

Så ansöker du
Välkommen med dina ansökningshandlingar. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

_________________________________________________________________________________________________________

Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.

Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.

Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html

För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.

Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ersättning
Vi tillämpar individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Migrationsverket (org.nr 202100-2163)

Arbetsplats
Migrationsverket, Huvudkontor, Planeringsavdelningen

Kontakt
Anna Glad
010-2033823

Jobbnummer
9312008

Prenumerera på jobb från Migrationsverket, Huvudkontor, Planeringsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Planeringsavdelningen: