Upphandlare till Lerums kommun

Lerums kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Lerum
2025-05-06


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun i Lerum

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Vårt arbete ger redan idag mycket goda resultat, vilket vi är stolta över, och vi vill fortsätta att utveckla våra arbetssätt så de som behöver vårt stöd får bästa möjliga insatser. Vill du bli en av oss och arbeta med något av det viktigaste och roligaste som finns i en framåtblickande kommun som drar nytta av närheten till storstaden och den mindre kommunens möjligheter? Kom då in med din ansökan redan idag!

Upphandlingsenheten ansvarar för kommunens inköps- och upphandlingsprocess och de kommunövergripande avtalen. Enheten är även ansvariga för kommunens e-handelssystem Proceedo där inköp av varor och tjänster ska ske samt där alla fakturor hanteras. Enheten arbetar strategiskt med inköpsfrågor genom hela inköpsprocessen. Upphandlingsenheten består av enhetschef, fem upphandlare, avtalscontroller samt ett e-handelsstöd och två e-handelsutvecklare.

Du kommer att ingå i ett team av engagerade och kunniga kollegor, där alla har stort fokus på verksamhetens uppdrag och utveckling. Vi har en prestigelös kultur med hög grad av samverkan, erfarenhetsutbyte och ett ständigt pågående utvecklingsarbete. Vi behöver din kompetens och breda erfarenhet inom upphandlingsområdet för att vara med och lyfta vårt arbete till nästa nivå.

För oss är det även viktigt att ha en bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Du kommer att erbjudas möjlighet att kunna arbeta delvis på distans och flexibilitet att kunna styra arbetstiden enligt årsarbetstid.

Publiceringsdatum
2025-05-06

Arbetsuppgifter
I rollen som upphandlare erbjuds du ett stimulerande och omväxlande arbete med många kontakter internt och externt. Arbetet är självständigt men i nära samarbete med andra medarbetare inom kommunens verksamheter. Arbetsuppgifterna ger ett helhetsperspektiv, där du blir en central person i processen.

Dina arbetsuppgifter innebär att planera och genomföra upphandlingar från start till tecknat avtal. Arbetet omfattar hela processen från framtagande av kravspecifikation och upprättande av upphandlingsdokument till förvaltning av avtal. Du samarbetar nära avtalscontroller och e-handelsutvecklare för uppföljning av avtal och inköp.

Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, speciellt då du har flera projekt pågående samtidigt. Din erfarenhet och trygghet gör att du bekvämt axlar rollen som projektledare och ibland ger du råd och stöd till verksamheten eller utbildar inom organisationen.

Kvalifikationer
* Du har en akademisk examen, eller annan eftergymnasial utbildning, med inriktning mot upphandling/inköp eller annan relevant utbildning.
* Du har erfarenhet av självständigt kvalificerat upphandlingsarbete inom offentlig sektor.
* Du har erfarenhet av att arbeta självständigt och driva dina egna upphandlingar från start till tecknat avtal.
* Du har erfarenhet av arbete i ett webbaserat upphandlingssystem (vi använder idag Tendsign som upphandlingssystem).
* Du är väl insatt i upphandlingslagstiftningen.
* Du har en god analytisk förmåga, ett strukturerat arbetssätt samt förmågan att arbeta utvecklingsinriktat.
* Du tycker om att ge service och trivs med många kontakter och är kommunikativ både i tal och skrift.

Det är meriterade om du har:

* Kunskap och erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation.
* Erfarenhet av e-handel (inköp och fakturahantering) inom offentlig sektor, gärna i systemet Visma Proceedo.
* Utbildning inom projektledning.
* Har du erfarenhet av eller trivs med att utveckla inköpsprocesser och verka för att öka användandet av e-handel vid inköp är det ett extra plus.

För att trivas i rollen tror vi att du som person är självgående och drivande, tar ansvar för ditt arbetsområde och arbetar strukturerat och noggrant. Din goda samarbetsförmåga gör att du på ett smidigt och prestigelöst sätt bygger goda relationer och du kommunicerar lyhört med din omgivning. Att du tycker om att bidra till ett gott samarbete både internt och externt är av stor vikt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Intervjuer planeras att påbörjas under senare delen av maj och aktuella kandidater kan komma att kallas till intervju med kort varsel. Samtliga intervjuer sker fysiskt i kommunhuset vid Bagges torg i Lerum. Intervjuer kan komma att hållas innan sista ansökningsdag har passerat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C249074".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Kontakt
Upphandlingschef
Marcus Rudholm
marcus.rudholm@lerum.se
0302-520768

Jobbnummer
9322484

Prenumerera på jobb från Lerums kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun: