Upphandlare med inriktning IT till Partille kommun

Partille kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Partille
2025-12-04


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun i Partille

Upphandlingsenheten i Partille kommun är i starten av en förändringsresa och söker nu flera roller att stärka upp vår organisation med, bland annat en erfaren upphandlare med inriktning mot IT.

Har du stor erfarenhet av offentlig upphandling och brinner för att göra goda offentliga affärer, då kan denna tjänst vara något för dig.

Som IT-upphandlare får du en nyckelroll i att driva upphandlingsprojekt som stärker kommunens digitala infrastruktur och som strukturerad och engagerad projektledare skapar du förutsättningar för effektiva, hållbara lösningar med fokus på lagstiftning, affärsmässighet och verksamhetsnytta. Du samarbetar tätt med verksamheterna för att förstå deras behov och omvandlar dessa till strategiska och rättssäkra upphandlingar enligt LOU. Du förväntas leda förhandlingar och stötta verksamheten i avtalstekniska och marknads/bransch relaterade frågor, så det är viktigt du har erfarenhet från både branschen och IT-avtal. Du arbetar främst med upphandlingar inom IT och digitalisering, men även andra områden kan bli aktuella.

Upphandlingsenheten ansvarar för kommunens inköps- och upphandlingsprocesser och utveckling av dessa. Det är ett ständigt pågående arbete där du förväntas att delta och bidra. Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag på en arbetsplats i utveckling. Här får du möjlighet att göra skillnad för både medarbetare och medborgare.

Publiceringsdatum
2025-12-04

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning, exempelvis akademisk examen inom ekonomi eller juridik, alternativt yrkeshögskoleexamen inom upphandling/inköp, gärna med inriktning mot IT. Alternativt att du har inhämtat motsvarande kunskaper genom flerårig dokumenterad erfarenhet från branschen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Vidare ser vi att du har:
• Flerårig erfarenhet av att självständigt genomfört offentliga upphandlingar inom IT-området
• Goda kunskaper i LOU
• Goda kunskaper om avtalsrätt och IT-avtal
• Goda kunskaper om dataskydd och informationssäkerhet
• God förståelse för IT- och digitaliseringsteknik och dess terminologi

Vi ser det som meriterande om du har:
• Erfarenhet från en politisk styrd organisation
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet från IT-branschen

Du behöver kunna uttrycka dig väl på svenska och engelska, i både tal och skrift.

Vem är du? För att lyckas i rollen behöver du ha god samarbetsförmåga och samtidigt vara självgående. Du är kvalitetsmedveten och strukturerad samt har en problemlösande analysförmåga. Du håller dig uppdaterad inom arbetsområdet och bidrar till verksamhetens utveckling genom att ta del av kunskaper och erfarenheter samt har förmåga att omsätta dessa i nya arbetssätt. Du har hög servicekänsla, förmåga att strukturera och driva ditt arbete och är lösningsorienterad. Du är kommunikativ och har lätt att skapa goda relationer. Genom att bjuda in till en öppen dialog säkerställer du att verksamhetens förutsättningar och behov fångas och omsätts till konkreta krav.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!

Din nya arbetsplats
Upphandlingsenheten tillhör ekonomiavdelningen på kommunstyrelsekontoret. Vi är ett kompetent och glatt gäng som lägger stort värde på kvalitet, skapa nytta och goda affärer. Enheten består av 9 medarbetare i roller som upphandlare, inköpssamordnare, avtalscontroller och enhetschef. Vi har höga ambitioner för kommunens utveckling av inköp- och upphandling, med målet att fungera som en modern enhet och delta aktivt i kommunens utveckling.

Jobba i Partille kommun

Partille kommun är en plats där allas lika värde står i centrum och där mångfald ses som en styrka. Med professionalitet i varje möte skapar vi drygt 3000 anställda trygghet, kvalitet och omtanke för både invånare och varandra. Här finns en stark framåtanda som driver utveckling och innovation, vilken främjas av närhet och korta beslutsvägar.

Ett gött arbete för ett gott samhälle!

Läs mer om hur det är att jobba i Partille kommun: https://www.partille.se/arbetsmarknad--jobb/

Övrig information
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryterinssystem Varbi. Har du skyddad identitet, ring istället Partille kommuns växel, 031-792 10 00, och be att få prata med Rekryteringscenter som hjälper dig vidare med din ansökan.

Partille kommun tar inte emot några personliga brev. Du kommer istället att få besvara ett antal enkätfrågor som blir en del i bedömningen vid urval.

Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringskonsulter och liknande för denna rekrytering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/71".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Partille kommun (org.nr 212000-1272)

Arbetsplats
KSF, Ekonomiavd., Inköp & upphandling

Kontakt
Eva Nordlund, Inköps- och upphandlingschef
eva.nordlund@partille.se

Jobbnummer
9629433

Prenumerera på jobb från Partille kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun: