Uppföljande socialsekreterare till barn/unga sökes till Aneby kommun

Aneby kommun, Sociala avdelningen / Socialsekreterarjobb / Aneby
2024-02-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Uppföljande socialsekreterare till barn/unga sökes till Aneby kommun" (publicerad 2024-04-19) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Aneby, Jönköping, Nässjö, Habo, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Aneby kommun, Sociala avdelningen i Aneby

Aneby kommun är beläget på Småländska Höglandet med knappt 7 000 invånare. Kommunens övergripande vision är Ett gott liv i en hållbar och växande kommun och är en arbetsplats där sammanhållning och samarbete är viktigt. Vi tar avstamp i en värdegrund som bygger på öppenhet, utveckling och ansvar. Att arbeta i en mindre kommun har många fördelar; närheten mellan människor ökar, liksom möjligheterna att påverka och vara delaktig i kommunens utveckling.

Myndighetsenheten i Aneby kommun består av tre team med varsin enhetschef, barn och ungateamet, vuxenteamet och biståndsteamet. Teamen arbetar tätt tillsammans både inom enheten och tillsammans med vår öppenvård och verkställighet. Vi månar om god intern samordning för samverkan och helhetssyn. Det är en betydelsefull del i vårt arbetssätt.

Myndighetsenheten team barn och unga är ansluten till Yrkesresan som är en nationell satsning med regionalt genomförande för lokal kompetensutveckling och yrkesintroduktion. Vi satsar på nära arbetsledning och teamet har även extern handledning. I arbetsgruppen är vi måna om varandra, har lätt till skratt och tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Detta är vår styrka. Vi lägger mycket tid på arbetsmiljö, arbetsglädje och sammanhållning. Några exempel är vår möjlighet att arbeta hemifrån, flexibel arbetstid, samt vår möjlighet till friskvårdsbidrag.

Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, våra personalförmåner, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: www.aneby.se/jobbahososs

Publiceringsdatum
2024-02-27

Arbetsuppgifter
Då en av våra kollegor nu byter roll inom teamet söker vi dig som vill arbeta i teamet för barn och unga som barn-/placeringsuppföljare. I vårt team finns ytterligare en uppföljare som du delar ditt uppdrag med, samt två familjehemssekreterare. Vi är en liten grupp med stor teamkänsla som under senare år arbetat hårt med fokus på arbetsmiljöfrågorna och att få till en stabil och välfungerande familjehemsvård.

I rollen hos oss kommer du främst att arbeta med placerade barn/ungdomar 0-20 år och deras familjer. Det innebär utrednings- och uppföljningsarbete enligt SoL och LVU. I rollen som uppföljare är man spindeln i nätet runt omkring det placerade barnet/ungdomen, med kontakter så som föräldrar, familjehem, skola/förskola, sjukvård, polis och andra samverkanspartners. I målgruppen ingår också de ensamkommande barn som socialtjänsten ansvarar för.
Hos oss får du arbeta med en hög grad av teamkänsla med stöd av lagstiftning, riktlinjer och praxis. Arbetet ska kännetecknas av professionalitet och gott bemötande, samt lyhördhet inför barnens, de ungas och familjernas behov. Vi vill möjliggöra förändring för de barn och ungdomar som vi möter, främja samarbete och arbeta med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt. Vårt mål är att nå fram till goda lösningar tillsammans med den enskilde.
I det dagliga arbetet får du stöd och handledning av enhetschef och dina kollegor.
Om intresse och behov finns kan arbetsuppgifterna på sikt komma att variera mellan de uppgifter som förekommer på enheten i stort.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Har du även BBIC-utbildning är det meriterande. Vi önskar gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter eller annat socialt myndighetsarbete med barn, ungdomar och familjer. Vidare ses även erfarenhet av arbete med Signs of safety, ICDP och familjehem/familjehemsvård som meriterande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du står bakom kommunens värdeord; öppenhet, utveckling och ansvar. B-körkort är ett krav för tjänsten. För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd. Detta kräver en god empatisk förmåga och att du är flexibel, kreativ och nytänkande för att hitta de individuellt rätta lösningarna.

Som uppföljare behöver du ha förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra i team och du behöver kunna lyssna in olika perspektiv. Du kommer att möta människor i flera olika sammanhang, vilket kräver att du har ett professionellt och respektfullt bemötande och förhållningssätt. Vi är måna om att bibehålla professionalism i alla lägen och stöttar varandra i det. Du behöver vara bra på att skapa förtroendefulla relationer och att kunna reflektera både tillsammans med kollegor och arbetsledning över de utmaningar som uppstår. Att du har en god samarbetsförmåga utgår vi från.

Vi sätter värde på att du är intresserad av att lära och att du är med och utvecklar verksamheten i alla dess delar.

Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att söka. Anställning kan komma att ske innan ansökningstiden löpt ut. Innan anställning erbjuds ska utdrag ur belastningsregistret uppvisas.

Varmt välkommen med just din ansökan!

ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C180134".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Aneby kommun (org.nr 212000-0498)

Arbetsplats
Aneby kommun, Sociala avdelningen

Kontakt
Enhetschef
Caroline Bjerne
caroline.bjerne@aneby.se
0380-46100

Jobbnummer
8501616

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Aneby kommun, Sociala avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Aneby kommun, Sociala avdelningen: