Tullverket söker handläggare till klareringsverksamheten i Arlan
Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Sigtuna
2013-09-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Tullverket söker handläggare till klareringsverksamheten i Arlan" (publicerad 2015-09-20) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Sigtuna,
Österåker,
Håbo,
Upplands-Bro,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Sigtuna,
Stockholm,
Nyköping,
Gävle,
Norrköping eller i
hela Sverige Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.
Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två processer, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Kompetenscenter Klarering utgör den del av processen Effektiv handel som hanterar all in- och utförsel av varor och transporter. Totalt i klareringsverksamheten ingår ca 240 tjänstemän och 23 chefer.
I Tullverkets klareringsverksamhet arbetar man med import och export av gods från tredje land. Godset ska deklareras vid gränsen så att rätt tull och andra avgifter kan tas ut och att alla import- och exportvillkor är uppfyllda kan kontrolleras. På övergripande nivå kan processen grupperas i tre delar: klarering av varor och transporter, efterarbete/backoffice, samt klareringsarbete längs Norgegränsen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera import- och exportdeklarationer för sändningar som kommer in från land utanför EU eller lämnar Sverige. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever import- och exportbestämmelserna.
Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innebär även en del expeditionsarbete där du kommer i kontakt med människor från olika länder. Det innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter.
Arbetet kombinerar återkommande inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma undervisning internt inom ditt arbetsområde. Vi söker medarbetare både till arbete kontorstid, arbetstiden/normtiden är då måndag till fredag 08.00-16.30 och till skifttjänstgöring eftersom klareringsexpeditionen har öppet dygnet runt 24/7.
Vi söker dig som har:
• avslutad gymnasieutbildning med lägst betyget Godkänd/3 i Matte B, Engelska B och Svenska B
• avslutad kvalificerad Yrkesutbildning /Yrkeshögskoleutbildning alternativt studier om minst 60 poäng / 90 högskolepoäng inriktning inom spedition, logistik ekonomi/ juridik eller minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete med tullhantering
• god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska, både i tal och skrift
• svenskt körkort, klass B för personbil.
Meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet inom speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
• erfarenhet av arbete inom myndighet med handläggning och administration
• erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter
• erfarenhet av pedagogiskt arbete
• erfarenhet av att tala inför grupp
• ett tredje språk, utöver svenska och engelska.
Publiceringsdatum2013-09-25Dina personliga egenskaperArbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Anställning och utbildning
Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning, där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framför allt på din anställningsort som distansutbildning, men också genom närvaroträffar som kan genomföras på annan ort vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.
Anställningen är ca sju månaders aspirantanställning som därefter övergår i tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.
Övrig informationPER 2013-551.
Placeringsort: Arlanda.
Tillträdesdag är den: 3:e februari 2014.
Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag). Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.
För mer information och ansökan
Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa områdeschefen för klareringen Stockholm/Arlanda, Anna-Lena Heinänen tel. 08-456 65 31. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Lena Larsson tel. 08-405 05 35 och för Saco-S i Tullverket, Katarina Hernhut tel. 08-456 52 65.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 10:e oktober 2013. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Arbetstider och omfattningHeltid/tillsvidare
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2013-10-10
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktTullverket +46 0771520520
FöretagTullverket
AdressTullverket
Alströmergatan 39
11298 Stockholm
Jobbnummer 1661636
Observera att sista ansökningsdag har passerat.