Tullverket söker handläggare till klareringsverksamheten
Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Strömstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Strömstad,
Tanum,
Dals-Ed,
Munkedal,
Bengtsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Strömstad,
Årjäng,
Eda,
Stenungsund,
Göteborg eller i
hela Sverige Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 000 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.
Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.
Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel hanterar all in- och utförsel av varor och transporter.
Kompetenscenter Klarering utgör den del inom Effektiv handel som ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Totalt i Kompetenscenter Klarering ingår ca 240 tjänstemän varav 23 är chefer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera import- och exportdeklarationer för sändningar som passerar gränsen mellan Sverige och Norge samt från land utanför EU. Med stöd av ett gränstullsamarbetsavtal utförs arbete för båda länderna vid varje expedition. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever import- och exportbestämmelserna.
Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innebär till stor del expeditionsarbete där du kommer i kontakt med människor från olika länder. Det innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter.
Arbetet kombinerar återkommande inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma intern undervisning inom ditt arbetsområde. Arbetet är en heltidstjänst med skifttjänstgöring enligt ett rullande schema då klareringsexpeditionen har öppet dygnet runt 24/7.
Vi söker dig som har:
avslutad gymnasieutbildning med lägst betyget Godkänd/3 i Matte B, Engelska B och Svenska B
avslutad kvalificerad Yrkesutbildning / Yrkeshögskoleutbildning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, alternativt studier om minst 60 poäng / 90 högskolepoäng eller minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete med tullhantering
god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska, både i tal och skrift
goda kunskaper i Office paketet
svenskt körkort, klass B för personbil.
Meriterande om du har:
arbetslivserfarenhet inom speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
erfarenhet av arbete inom myndighet med handläggning och administration
erfarenhet av arbete inom Tullverket Effektiv handel, efter EU inträdet
erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter
erfarenhet av pedagogiskt arbete
fördjupade kunskaper inom MS Office och särskilt Excel
ytterligare språk, utöver svenska och engelska
god förståelse i norska.
Publiceringsdatum2017-04-03Dina personliga egenskaperArbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Anställning och utbildning
Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.
Anställningen är ca sju månaders elevanställning. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.
Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Övrig informationPER 2017-221.
Placeringsort: Svinesund.
Tillträdesdag: 4:e september 2017.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag).
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.
För mer information och ansökan
För att kunna söka tjänsten måste du bifoga betyg som styrker dina studier. Betygen bifogas som en PDF-fil.
Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa områdeschefen för klareringen, Teresia Fredlund Woronin, tel. 0573-295 19. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 20:e april 2017. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare
ErsättningIndividuell lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-04-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktTullverket +46 0771520520
FöretagTullverket
AdressTullverket
•
11298 Stockholm
Kontorsadress•
Jobbnummer 3413070
Observera att sista ansökningsdag har passerat.