Tullverket söker handläggare med inriktning kvalitétsgranskning
Tullverket / Administratörsjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Sundsvall,
Timrå,
Mark,
Härnösand,
Nordanstig eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Sundsvall,
Gävle,
Älvdalen,
Umeå,
Åre eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.
Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.
Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.
Vi söker nu en handläggare med inriktning kvalitétsgranskning och eftergranskning till uppbördsavdelningen i område nord med placeringsort Sundsvall.
Uppbördsenhet Nord utgör den del inom Uppbördsavdelningen som arbetar med betalningshantering såsom exempelvis arbete med krediteringar, avskrivningar, hantering av tullräkningar, arbete med krav, indrivning, kreditbedömningar och EU-redovisning samt andra administrativa uppgifter kopplade till uppbördsbevakning. Totalt, inom Uppbördsenhet Nord arbetar ca 18 medarbetare, fördelade på 2 gruppchefer.
Publiceringsdatum2023-10-25Om tjänstenSom handläggare med inriktning kvalitetsgranskning arbetar du mycket självständigt och ställs inför nya utmaningar regelbundet. Dina arbetsuppgifter består av kvalitetssäkring och granskning av import- och exportdeklarationer i ett efterkontrollssystem. Du granskar analysunderlag där risken bedöms hög att det förekommer fel som påverkar handelsstatistiken med syfte att säkerställa en korrekt uppbörd. Arbetet innefattar ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du behöver vara både flexibel och problemlösande. Du kan även komma att arbeta med eftergranskningar vilket innebär att du granskar att företag har lämnat rätt uppgifter i samband med import och export samt kontrollerar att rätt avgifter har tagits ut för de varor som förts in och ut ur landet.
Arbetet innefattar ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi befinner oss i en stark utvecklingsfas som medför att du kommer vara en del av förändringsarbete och utvecklingsarbete av nya IT-systemstöd. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt.
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen om minst 120 p eller 180 hp enligt Bolognamodellen inom områdena ekonomi, juridik, samhälls- eller statsvetenskap. Utländsk akademisk examen ska motsvara svensk standard (Intyg utfärdat av Universitets- och högskolerådet).
Relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.
• Arbetslivserfarenhet av arbete med kvalitetsgranskning.
• God förmåga att utforma och författa utredande beslut eller andra handlingar.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• God förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift.
• Goda kunskaper i Excel.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
Det är meriterande om du har:
• Akademiska meriter inom statistik, företagsekonomi, juridik, logistik, redovisning, bokföring.
• Grundläggande tullkompetens.
• Erfarenhet från handläggning inom revision.
• Erfarenhet från motsvarande arbete inom ekonomi eller finansiell utredningsvana exempelvis inom revision eller beskattning.
• Agilt utvecklingsarbete av systemstöd.
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket.
Dina personliga egenskaperArbetet kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver också att du kan prioritera det väsentliga, kritiskt granska, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vi ser gärna att du drivs av förändringsarbete och är bekväm med att se lösningar där andra ser problem.
Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig informationReferensnummer: TV-2023-15931
Placeringsort: Sundsvall.
Tillträdesdag enligt överenskommelse, företrädesvis januari 2024.
När anställningen börjar kommer du att genomgå en grundutbildning som ger dig en grundläggande kunskap om begrepp och principer inom hanteringen av import- och exportvaruflödena. Beroende på upplägg varvas grundutbildningen med avdelningsspecifik arbetsplatsförlagd utbildning främst på din anställningsort, men kan även förläggas på annan ort.
Det förekommer resor och övernattningar i tjänsten.
Vi söker medarbetare där anställningsformen är en tillsvidareanställning med provanställning i 6 månader. Individuell lönesättning tillämpas.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.
Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Sofie Stenborg, tel. 060-67 25 24. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Erland Solander, tel. 060-67 25 02 och för Saco-S Lena Edehasg, tel 08-456 58 68.
Din ansökan, med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast 7 november 2023. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.
Ersättning Individuell lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Tullverket (org.nr 202100-0969),
https://www.tullverket.se/sv/privat Arbetsplats Tullverket
Jobbnummer 8216355
Observera att sista ansökningsdag har passerat.